Jurisprudentie nr. 30

m RTBF/Belgié

EHRM 29 maart 2011

Noot van de redactie: hieronder staat afgedrukt het persbericht van het EHRM.
Devolledige uitspraak in zaak 50084/06 is te vinden op http://bit.ly/tqLSzv.

Interim ban on TV programme was in breach of Belgian broadcaster’s
freedom of expression

In today’s Chamber judgment in the case RTBF v. Belgium (applica-
tion no. 50084/06), which is not final’, the European Court of Human
Rights held, unanimously, that there had been:

A violation of Articles 6 § 1 (access to court) and Article 10 (free-
dom of expression) of the European Convention on Human
Rights.

The case concerned an interim injunction ordered by an urgent-
applications judge against the Belgian French-language broadcast-
ing corporation RTBF, preventing the broadcasting of a programme
— partly about the rights of patients vis-a-vis doctors —, until the final
decision in a dispute between a doctor named in the programme and
the RTBF.

Principal facts

The applicant company, the RTBF, is a public broadcasting corpo-
ration serving the French-speaking community in Belgium. For
many years it has been broadcasting a monthly news and investiga-
tion programme called “Au nom de la loi” (in the name of the law),
which deals with judicial issues in a general sense. The programme
scheduled for 24 October 2001 contained footage concerning medical
risks and more generally the rights of patients and their communica-
tion and information problems. It was decided to use, as an example,
complaints made by patients of doctor D.B., a neurosurgeon. A year
earlier, national and regional newspapers in Belgium had reported on
criticisms by various patients on whom he had operated. At the time
those reports had not met with any reaction on his part. For the pro-
gramme in question, doctor D.B. refused any televised interview but
agreed to reply, on several occasions and for a few hours at a time, in
the presence of his lawyers, to questions from RTBF journalists.

On 3 October 2001 Doctor D.B. summoned the applicant company to
appear before the President of the Brussels Court of First Instance,
sitting in urgent proceedings, seeking an injunction against the pro-
gramme. On 24 October 2001 the President of that court granted an
interim injunction preventing the RTBF from broadcasting the pro-
gramme pending a decision on the merits, subject to a fine of two mil-
lion Belgian francs per broadcast. The footage in the programme orig-
inally dealing with alleged medical malpractice by Doctor D.B. was
replaced by a debate between a journalist and the producer in which
the applicant company commented at length on the broadcast ban.
On 5 November 2001 the RTBF appealed against the injunction.

On 6 November 2001 Doctor D.B. brought proceedings on the mer-
its against the RTBF, concerning the same subject-matter as that of
his urgent application. The case was adjourned and was still pending
when the RTBF lodged its application with the European Court of
Human Rights.

The Court of Appeal, ruling on an urgent appeal of 21 December 2001,
decided that Article 25 of the Constitution (on freedom of the press)
was not applicable because it concerned print media and not audio-
visual media. It found that a restriction on the exercise of freedom
of expression was not prohibited by the Constitution or by the Euro-
pean Convention on Human Rights provided it had a basis in law,
which was the case, as the urgent-applications judge had been enti-
tled to order preventive restrictions on freedom of expression in “fla-
grant cases of violation of the rights of others”. It took the view that
the statement presenting the programme suggested that it might

1 Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not
final. During the three-month period following its delivery, any party may
request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such
a request is made, a panel of five judges considers whether the case deserves
further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and
deliver a final judgment. If the referral request is refused, the Chamber judg-

340

impugn Doctor D.B.’s honour and reputation, and interfere with his
private life. In a second judgment the Court of Appeal declared the
RTBF’s appeal unfounded, finding in particular that the programme
focussed on five very different operations, without it being proven
that they were representative, that only one lawsuit had been brought
against the doctor, that no patient’s experience was presented, that
the applicant company had not taken into account the manner in
which the average viewer was likely to perceive the information, and
that the RTBF could not justify its position by relying on the public’s
interest in being informed and protected.

Anappeal on points of law by the applicant company was dismissed on
2 June 2006. The Court of Cassation upheld the findings of the Court
of Appeal concerning the relevant provisions of the Constitution, and
found that the Constitution, the Convention and the Judicial Code,
according to its own settled case-law, authorised the restrictions pro-
vided for under Article 10 § 2 of the Convention, and that they were
sufficiently precise to enable any person, seeking appropriate legal
advice if necessary, to foresee the legal consequences of his or her
acts. In rejecting the second limb of the applicant company’s appeal
—alleging a violation of Article 10 of the Convention — the court held
that the RTBF should have relied on a violation of Article 584 of the
Judicial Code to criticise the Court of Appeal’s assessment.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 6 § 1 (right of access to a court), the applicant com-
pany complained about the refusal by the Court of Cassation to take
into consideration the second limb of its appeal concerning its free-
dom of expression. Under Article 10 (freedom of expression), it com-
plained about the interim injunction preventing the broadcasting of
one of its television programmes.

The application was lodged with the European Court of Human
Rights on 30 November 2006. Judgment was given by a Chamber of
seven, composed as follows:

Danute Jociené (Lithuania), President, Francoise Tulkens (Belgium),
Ireneu Cabral Barreto (Portugal), Dragoljub Popovié (Serbia), Gior-
gio Malinverni (Switzerland), Isil Karakas (Turkey), Guido Raimondi
(Italy), Judges, and also Stanley Naismith, Section Registrar.

Decision of the Court
Article6 1

The Court reiterated that there was now widespread consensus with-
in the member States of the Council of Europe on the applicability of
Article 6 safeguards to interim measures, as the interim proceedings
and proceedings on the merits concerned, in many cases, the same
“civil rights and obligations” within the meaning of Article 6. In the
present case the injunction of 24 October 2001 had pursued the same
purpose as the proceedings on the merits — to prevent the broadcast-
ing of the offending programme —, concerned the same right to free-
dom of expression and to impart information through the press, and
was immediately enforceable. In addition, when the present appli-
cation was lodged the proceedings on the merits were still pending.
Article 6 was thus applicable.

The fact that the applicant company had had access to the Court of
Cassation did not in itself necessarily mean that the degree of access
afforded under the legislation was sufficient to secure its “right to
a court”. The rule applied by the Court of Cassation to declare inad-
missible the second limb of the RTBF’s appeal was a jurisprudential
construction not derived from any particular statutory provision but
extrapolated from the specific nature of the role of the Court of Cas-
sation, its review being limited to ensuring compliance with the law.
The case-law in this connection was, moreover, not constant, as the
Court of Cassation had on occasion heard appeals against urgent-
application rulings even though they made no mention of a violation
of Article 584 of the Judicial Code.

ment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers
of the Council of Europe for supervision of its execution. Further information
about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitor-
ing/execution.

Mediaforum 2011-11/12



The Court took the view that the Court of Cassation had not been
unable to determine the legal basis on which it was entitled to review
the decision of the urgent-applications judge, and that in the second
limb of the applicant company’s appeal detailed argument had been
given for a violation of Article 10 of the Convention. The excessive for-
malism shown by the Court of Cassation had thus been in breach of
Article 6 § 1.

Article 10

The Court observed that the RTBF had exhausted all remedies in
respect of the urgent- application proceedings, up to and including
the appeal on points of law. The proceedings on the merits brought
by Doctor D.B. would not, in any event, have enabled the company
to obtain redress for the damage caused by the injunction. The appli-
cant company had thus fulfilled the requirement to exhaust domestic
remedies.

The injunction, until a decision on the merits, preventing the broad-
casting of footage in a television programme concerning topical judi-
cial issues, constituted interference by the public authorities in the
RTBF’s freedom of expression. The Court had to ascertain whether
that interference had a legal basis and it reiterated that a norm could
not be regarded as a “law” within the meaning of Article 10 § 2 unless
it was formulated with sufficient precision to enable the citizen, if
need be with appropriate advice, to foresee the consequences of a giv-
en action. Whilst Article 10 did not, as such, prohibit prior restraints
on broadcasting, such restraints required a particularly strict legal
framework, ensuring both tight control over the scope of bans and
effective judicial review to prevent any abuse, for news was a perish-
able commodity and to delay its publication, even for a short period,
might well deprive it of all its interest. In ascertaining whether the
interference at issue had a legal basis, the Court observed that the Bel-
gian Constitution authorised the punishment of offences committed
in the exercise of freedom of expression only once they had been com-
mitted and not before. As to the Judicial Code and the Civil Code, they
did not clarify the type of restrictions authorised, nor their purpose,
duration, scope or control. More specifically, whilst they permitted
the intervention of the urgent-applications judge, there was some dis-
crepancy in the case-law as to the possibility of preventive interven-
tion by that judge. In Belgian law there was thus no clear and constant
case-law that could have enabled the applicant company to foresee, to
a reasonable degree, the possible consequences of the broadcasting of
the programme in question.

The Court observed that, without precise and specific regulation of
preventive restrictions on freedom of expression, many individuals
fearing attacks against them in television programmes — announced
in advance — might apply to the urgent-applications judge, who
would apply different solutions to their cases and this would not
be conducive to preserving the essence of the freedom of imparting
information. In addition, whilst the Court, by not preventing States
from requiring the licensing of broadcasters, accepted the principle
of affording them different treatment to that of the print media,
the application by the Court of Cassation of different provisions of
the Constitution, depending on whether print media or audiovisual
media were concerned, appeared artificial and did not provide a strict
legal framework for prior restraint on broadcasting, especially as Bel-
gian case-law did not settle the question of the meaning to be given to
the notion of “censorship” as prohibited by the Constitution.

In conclusion, the legislative framework, together with the case-law
of the Belgian courts, as applied to the applicant company, did not ful-
fil the condition of foreseeability required by the Convention. There
had thus been a violation of Article 10. Having regard to that finding,
the Court did not consider it necessary to verify compliance with the
other requirements of paragraph 2 of Article 10.

Article 41

Under Article 41 (just satisfaction) of the Convention, the Court held

that Belgium was to pay the applicant 42,014.40 euros (EUR) in respect

of costs and expenses.

The judgment is available only in French.

1 Vzr. Rb. Amsterdam 9 april 2010, IEPT20100409 en Vzr. Rb. Amsterdam 16
april 2010, IEPT20100416, bekrachtigd door Hof Amsterdam 8 maart 2011,

IEPT20110308.
2 Vzr.Rb. Amsterdam 17 juli 2009, LJN BJ4470 (Het Gouden Oor).

Mediaforum 2011-11/12

Noot

Danié¢l Haije
Mr. D. Haije is advocaat te Amsterdam (Hoogenraad & Haak).

Het preventieve publicatieverbod op de helling?
Inleiding

In Nederland wordt met enige regelmaat een uitzending van een tele-
visieprogramma verboden door de voorzieningenrechter. Zo werden
SBS6 en Endemol in april 2009 geconfronteerd met een (gedeeltelijk)
uitzendverbod met betrekking tot heimelijk gemaakte beeld- en
geluidsopnamen voor het televisieprogramma ‘Peter R. de Vries, mis-
daadverslaggever’.! Op 17 juli 2009 kreeg BNN een uitzendverbod te
verduren ten aanzien van stieckem gemaakte geluidsopnamen van
presentator Albert Verlinde en zijn partner.? Beide zaken vormen een
goed voorbeeld van een preventief publicatieverbod — dat wil zeggen:
een aan publicatie voorafgaand verbod. De vraag of een dergelijk pre-
ventief publicatieverbod is voorzien bij de wet in de zin van artikel 10
EVRM blijft in de Nederlandse rechtspraak meestal onderbelicht. De
rechter stapt daar vrij gemakkelijk overheen. Maar het ziet ernaar uit
dat het hekje van “voorzien bij de wet” aanzienlijk hoger wordt. Op
29 maart 2011 wees het Europees Hof voor de Rechten van de Mens
(EHRM) arrest in de zaak RTBF/Belgié.3 De uitspraak is tot dusver in
Nederland vrijwel onbesproken gebleven.+ Het arrest lijkt echter van
groot belang voor de Nederlandse rechtspraktijk met betrekking tot
het preventieve publicatieverbod.

Drukpers in Belgi€ — more equal than others

Voor een goed begrip van het arrest RTBF/Belgi¢ is het belangrijk om
weet te hebben van een Belgische juridische eigenaardigheid. Onze
zuiderburen kennen een vreemde rechtsongelijkheid tussen de
geschreven pers en journalistiek via audiovisuele media. Artikel 19
van de Belgische grondwet waarborgt de vrijheid van meningsuiting
in algemene zin:

De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de
vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens
bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van
die vrijheden worden gepleegd.

Belgié kent daarnaast een grondwettelijk verbod van censuur. In arti-
kel 25 van de Belgische grondwet staat:

De drukpers is vrij; de censuur kan nooit worden ingevoerd; geen borgstelling
kan worden ge¢ist van de schrijvers, uitgevers of drukkers. [...]

Deze formulering is afkomstig uit de oorspronkelijke Franstalige ver-
sie van de Belgische grondwet uit 1831. Daarin staat ‘La presse est libre; la
censure ne pourra jamais étre établie’. De hoogste Belgische rechter heeft
in 1981 geoordeeld dat het absolute censuurverbod uit artikel 25 niet
van toepassing is op televisie-uitzendingen, nu televisie niet onder
de noemer ‘drukpers’ kan worden geschaard. In 1831 placht men zich
nog niet bezig te houden met audiovisuele media zou je denken — een
extensieve uitleg zou goed mogelijk zijn geweest. Toch koos de Bel-
gische rechter voor een strikt tekstuele interpretatie. Als gevolg van
deze nogal formalistische uitleg van de grondwet lijkt de bescher-
ming van de persvrijheid in Belgié groter voor de geschreven pers dan
voor de audiovisuele pers. Immers: een preventief verbod ten aanzien
van geschreven pers is in Belgi€¢ grondwettelijk verboden, maar ten
aanzien van een televisie- of radioprogramma ligt dat anders. ‘All
media are equal, but some media are more equal than others.”

RTBF/Belgié — De feiten

RTBF (Radio Télévision Belge Francophone) is een Belgische publieke
omroep. In 2001 produceerde RTBF een uitzending van het onder-
zoeksprogramma ‘Au nom de la loi’ over medische beroepsfouten. In
het programma werd bij wijze van voorbeeld aandacht besteed aan
klachten van patiénten over een bepaalde neurochirurg. Het pro-
gramma zou op 24 oktober 2001 worden uitgezonden, maar zover

3 EHRM 29 maart 2011, nr. 50084/06, NJB 2011/1090 (RTBF/Belgi¢).

4 Dank aan W. Tonkens-Gerkema, die mij attent maakte op het besproken arrest
RTBF/Belgi¢. In Belgié werd het arrest al besproken door Dirk Voorhoof, DeJuris-
tenkrant 2011/230, 8, zie http://bit.ly/sMWzio.

341

Jurisprudentie nr. 30




Jurisprudentie nr. 30

kwam het niet. Op vordering van de neurochirurg verbood de Brus-
selse voorzieningenrechter de uitzending op straffe van een dwang-
som. RTBF beriep zich op het grondwettelijk censuurverbod, maar
dat mocht niet baten. In hoger beroep oordeelde het Hof van Beroep
in Brussel dat het censuurverbod in artikel 25 van de Belgische grond-
wet uitsluitend ziet op de schrijvende pers. Daarnaast oordeelde het
Hof van Beroep dat een uitzendverbod voldoende basis vindt in
(onder meer) de bepalingen van het Belgische Gerechtelijk Wetboek,
en dus is voorzien bij de wet in de zin van artikel 10 EVRM.5 Het Bel-
gische Hof van Cassatie bevestigde dit oordeel in 2006. Daarbij over-
woog het kort gezegd dat de Belgische rechter op basis van algemene
wet- en verdragsbepalingen bevoegd is om een preventief publicatie-
verbod op te leggen.® RTBF stapte daarop naar het Europees Hof voor
de Rechten van de Mens (EHRM). Zij voerde onder meer aan dat de
vrijheid van meningsuiting werd geschonden door het aan haar opge-
legde preventieve uitzendverbod, omdat een dergelijk verbod niet is
voorzien bij de wet. In haar recente arrest geeft de Europese rechter
RTBF gelijk.

Arrest

Het Hof stelt met betrekking tot de door RTBF gestelde inbreuk op
artikel 10 EVRM vast dat het door de Belgische rechter opgelegde uit-
zendverbod een inmenging vormt in RTBF’s vrijheid van meningsui-
ting. Het Hof onderzoekt vervolgens of deze inmenging is ‘voorzien
bij de wet’ in de zin van artikel 10 EVRM.”

Artikel 10 EVRM

1. Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht
omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om
inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zon-
der inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. Dit
artikel belet Staten niet radio-omroep-, en bioscoop- of televisie-
ondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunnin-
gen.

2. Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verant-
woordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen
aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sanc-
ties, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische
samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale
veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het
voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescher-
ming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van
de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van
vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de
onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.

Het Hof herhaalt daartoe eerst zijn uitleg van het begrip ‘wet’ in de
zin van artikel 10 lid 2 EVRM. Het relevante criterium is of het recht
waarop de beperking van de uitingsvrijheid berust voor de burger
voldoende kenbaar is en dat de desbetreffende norm zodanig pre-
cies is geformuleerd dat de burger zijn gedrag erop kan afstemmen
(het ‘voorzienbaarheidscriterium’).? Vervolgens gaat het Hof in op
het voorzienbaarheidscriterium bij preventieve beperking van de
uitingsvrijheid. Het benadrukt dat een dergelijke beperking in begin-
sel mogelijk is.® Onder verwijzing naar eerdere rechtspraak overweegt
het Hof echter dat preventieve beperkingen van de uitingsvrijheid
moeten vallen binnen een bijzonder strikt juridisch kader waarin afba-
kening en controle van het verbod zijn geregeld. Dit om misbruik te
voorkomen:

5 Het Hof van Beroep verwijst naar de artikelen 22 Belgische grondwet (recht op
privacy), 8 EVRM (family life) en 584 Gerechtelijk Wetboek (algemene bepaling
bevoegdheid voorzitter van de rechtbank in eerste aanleg tot opleggen voorlo-
pige maatregelen) en 1039 Gerechtelijk Wetboek (voorlopige maatregelen pre-
luderen niet op de zaak ten principale).

6 Het Hof van Cassatie verwijst naar de artikelen 22 Belgische grondwet (recht op
privacy), 144 Belgische grondwet (bevoegdheid rechtbanken inzake geschillen
over burgerrechten), 8 EVRM (family life), 10 EVRM (vrijheid van meningsui-
ting), 584 Gerechtelijk Wetboek (algemene bepaling bevoegdheid voorzitter
van de rechtbank in eerste aanleg tot opleggen voorlopige maatregelen) en 1039
Gerechtelijk Wetboek (voorlopige maatregelen preluderen niet op de zaak ten
principale).

7 RTBF/Belgié, 1.0. 94 €n 95.

8 Wat moet worden verstaan onder ‘voorzien bij wet’ is door het EHRM nader
omschreven in de Sunday Times-zaak (EHRM 26 april 1979, NJ 1980, 146, m.nt.
E.A. Alkema). Het gaat niet om wet in formele zin. Het woord ‘wet’ in de uit-
drukking ‘voorzien bij de wet’ in art. 10 lid 2 EVRM omvat ook ongeschreven

342

Des lors, ces restrictions préalables doivent s’inscrire dans un cadre légal
particulierement strict quant a la délimitation de Uinterdiction et efficace
quant au contréle juridictionnel contre les abus éventuels.”*
Wat het Hof verstaat onder dat bijzonder strikte juridisch kader blijkt
uit de volgende overweging:

[...] un contréle judiciaire de la diffusion des informations par quelque sup-
port de presse que ce soit, opéré par le juge des référés, sur la base de la mise en
balance des intéréts en conflit et dans le but d’aménager un équilibre entre ces
intéréts, ne saurait se concevoir sans un cadre fixant des régles préci-
ses et spécifiques pour I'application d’une restriction préven-
tive a Ia liberté d’expression.’

Het juridisch kader moet volgens het Hof dus precieze en specificke
regels geven voor het opleggen van een preventief publicatieverbod.
Slechts wanneer hieraan is voldaan, is het preventieve publicatiever-
bod voorzien bij de wet. Het Hof staat dus een extra streng voorzien-
baarheidscriterium voor ogen.

Het Hof stelt vast dat de Belgische wet geen details bevat over welke
preventieve beperkingen zijn toegestaan, noch over hun doel, duur,
reikwijdte en de manier waarop ze kunnen worden gecontroleerd. De
Belgische wet geeft daarmee geen afdoende ‘cadre légal’:

Les articles 18, 19, 584 et 1039 du code judiciaire, ainsi que U'article 1382
du code civil, pris isolément et méme combinés avec Uarticle 144 de la
Constitution, sont des textes généreaux qui concernent la compétence des
tribuneaux et qui ne donnent pas de précisions quant au type de
réstrictions authorisées, leur but, leur durée, leur étendue et
e contréle dont elles pourraient faire I'objet. 11 s’ensuit que ces
articles ne s’inscrivent pas dans un cadre légal suffisamment précis quant a
la délimination de U'interdiction au sens de I'arrrét Association Ekin c. France
précité.3

Het komt dus volledig aan op de Belgische rechtspraak op het gebied
van het preventieve publicatieverbod. Het Hof analyseert die recht-
spraak, en concludeert dat deze te diffuus is vanwege de niet-consi-
stente toepassing door de Belgische lagere rechter van het grondwet-
telijk censuurverbod op het gebied van audiovisuele media.

[...] le pouvoir discrétionnaire des juges des référés et la multiplication des
solutions risquent de conduire d une casuistique en matiere des mesures
préventives dans le domaine de 'audiovisuel, impropre a préserver Uessence
méme de la liberté de communiquer des informations.**

Het Hof concludeert dat de Belgische wet en jurisprudentie niet vol-
doen aan het strikte voorzienbaarheidscriterium, en dat artikel 10
EVRM dus is geschonden:

En conclusion, la Cour considére que le cadre législatif combiné avec la cadre
Jurisprudentiel existant en Belgique, tel qu’il a été appliqué a la requérante,
ne répond pas a la condition de la prévisibilité voulue par la prééminence du
droit dans une société démocratique. Il y a donc eu violation de I'article 10 de
la Convention.'s

Het preventieve publicatieverbod is in Belgié dus niet voorzien bij de
wet.

Gevolgen voor Nederland?

De Nederlandse rechter stapt vrij gemakkelijk over de vraag heen of
het preventieve publicatieverbod voorzien is bij de wet. Dat is niet
vreemd gezien de rechtspraak van ons hoogste rechtscollege. De Hoge

recht zoals het Britse ‘contempt of court’. Ook uitwerking van vage wettelijke
normen in vaste jurisprudentie kan ervoor zorgen dat de norm met voldoende
precisie is geformuleerd zodat de burger er zijn gedrag op kan afstemmen. Zie
Onrechtmatige daad VII (Schuijt), aant. 10.

9 RTBF/Belgi¢, r.0.105. Het hof verwijst ter onderbouwing naar de tekst van artikel
10 lid 2 EVRM die voorafgaande maatregelen lijkt toe te staan (‘voorwaarden’,
‘beperkingen’, ‘voorkomen’), en naar rechtspraak (EHRM 26 november 1991, NJ
1992, 457 (Sunday Times I), EHRM 20 november 1989, nr. 165, NJ 1991, 738 (Markt
intern Verlag GmbH/Duitsland).

10 EHRM 17 juli 2001, nr. 39299/98, (Association Ekin/Frankrijk), r.0. 58: ‘[...] a legal
framework is required, ensuring both tight control over the scope of bans and effective judi-
cial review to prevent any abuse of power.”

11 RTBF/Belgi¢, 1.0.105.

12 RTBE/Belgié, 1.0.114.

13 RTBF/Belgi¢, 1.0.108.

14 RTBF/Belgi¢, r.0.114.

15 RTBE/Belgié, 1.0.116.

Mediaforum 2011-11/12



Raad oordeelde in 2003 in het arrest Breekijzer dat het uitzendverbod
in Nederland voorzien is bij de wet. De algemene norm van artikel
6:162j° 3:296 BW vormde volgens de Hoge Raad een deugdelijke wet-
telijke basis:
Voor de beoordeling van het onderdeel in verband met art. 10 EVRM moet, nu
hier sprake is van een beperking van het recht op vrijheid van meningsuiting,
in de eerste plaats worden onderzocht of voldaan is aan het vereiste dat
deze beperking voorzien is bij de wet. Deze vraag moet bevestigend worden
beantwoord, nu de verboden hun grondslag vinden in art. 6:162 BW in
verbinding met art. 3:296 BW.'®

Aan het voorzienbaarheidscriterium was volgens de Hoge Raad vol-
daan:

Volgens de rechtspraak van het EHRM is voldoende dat het recht waarop
de beperking berust voor de burger voldoende kenbaar is en dat de desbetref-
fende norm zodanig precies is geformuleerd dat de burger zijn gedrag erop
kan afstemmen [...]. Aan die eis is bij de toepassing van art. 6:162, gezien
de rechtspraak over die bepaling, voldaan. Dit een en ander is niet
anders indien het gaat om een verbod in kort geding. [...]"7

De Hoge Raad verwijst ter onderbouwing van de voorzienbaarheid
naar ‘de rechtspraak over artikel 6:162 BW’. Dat is natuurlijk tamelijk
kort door de bocht. Is de Nederlandse rechtspraak over preventieve
publicatieverboden werkelijk zo helder dat de burger zijn gedrag
erop kan afstemmen? Dat komt mij voor als een nogal beroepsgede-
formeerde opvatting.'® Zelfs met het nodige juridische advies biedt de
rechtspraak de burger op dit terrein geen geijkt kompas. De Neder-
landse rechtspraak op het gebied van (preventieve) publicatieverbo-
den is immers tamelijk onvoorspelbaar. Het al dan niet toewijzen van
een verbod lijkt vaak een kwestie van een onderbuikgevoel bij de rech-
ter. Uiteindelijk is het uit het arrest Gemeenteraadslid bekende rijtje
niet meer dan een non-limitatieve opsomming van omstandigheden
die de rechter ter inspiratie kan dienen bij de belangenafweging.'®
In zijn conclusie voor het arrest Van Gasteren/Het Parool constateerde
A-G Vranken al dat het Nederlandse juridisch kader weinig houvast
biedt:

Een veelheid van omstandigheden, gezichtspunten en feiten worden gewogen.
Geen ervan staat op zichzelf. Het gewicht is steeds relatief. Misschien is dit

16 HR 2 mei 2003, NJ 2004, 80 (Breekijzer), 1.0. 4.3.4.

17 Breekijzer, 1.0. 4.3.4.

18 Bovendien volgde de HR zijn A-G Keus, die op zijn beurt verwees naar de zaak
MarktIntern (EHRM 20 november 1989, NJ 1991, 738 (Markt Intern)). Markt Intern
ging niet over een preventief publicatieverbod, maar over een verbod tot herha-
ling van bepaalde uitingen.

19 HR 24 juni 1983, NJ 1984, 801 (Gemeenteraadslid X): aard van de verdenkingen en
ernst van de te verwachten gevolgen, ernst van de misstand die de publicatie

Mediaforum 2011-11/12

onbevredigend omdat het daardoor voor persorganen moeilijk is te bepalen
wanneer, op welk punt men over de schreef gaat. Het is ook ongemakkelijk,
omdat bij persorganen de inschatting altijd vooraf moet geschieden. In
de hitte van het moment kunnen vergissingen of fouten worden gemaakt
die achteraf en in de rust van de raadkamer oordelend, niet door de beugel
kunnen. Ik heb voor deze bezwaren begrip, maar ik meen dat het niet anders
kan. Het aantal potentieel relevante factoren is te groot om in abstracto in
een vaste rangorde ondergebracht te kunnen worden. [...] Dit dwingt tot een
afweging in concreto. Een dergelijke afweging vindt niet plaats in willekeur,
subjectiviteit of op basis van onberekenbare of onvoorspelbare, vage normen,
maar aan de hand van de in de rechtspraak geformuleerde objectiverende
factoren [...]. Zowel vooraf voor het betrokken persorgaan als achteraf bij
de rechterlijke beoordeling vormen ze de maatstaf voor wat toelaatbaar is.
Weliswaar hebben ze niet de scherpte van ‘hard and fast rules’ maar ze zijn
voldoende precies om de toets aan art.10 lid 2 EVRM te kunnen doorstaan.?°

De conclusie van Vranken over de toets aan artikel 10 lid 2 EVRM
wordt niet gedeeld door het Hof. In RTBF/Belgi¢ wordt blijk gegeven
van een andere opvatting, in ieder geval ten aanzien van preventieve
maatregelen. Een gebrek aan een set specifieke, duidelijke regels ver-
houdt zich slecht met voorzienbaarheid. Bovendien heeft het door het
Hof vereiste juridisch kader niet alleen betrekking op de toewijsbaar-
heid van preventieve maatregelen, maar ook op hun doel, hun duur,
hun reikwijdte en de controle waaraan zij zijn onderworpen.

Breekijzer lijkt te zijn achterhaald door het extra strenge voorzienbaar-
heidscriterium uit RTBF/Belgi¢. Dat een preventief publicatieverbod
haar grondslag vindt in de algemene artikelen 6:162 j° 3:296 BW is
vermoedelijk naar de opvatting van het Hof onvoldoende — vergelijk-
bare bepalingen in Belgié zijn volgens het Hof immers ook niet toe-
reikend. Bovendien voorziet het Nederlandse juridische kader niet
in een regeling van doel, duur, reikwijdte en controle van het preven-
tieve verbod. Het Hof eist een specifiek en duidelijk juridisch kader
met betrekking tot (de toepassing van) voorafgaande beperkingen
van de uitingsvrijheid. Het is m.i. zeer de vraag of de Nederlandse wet
en jurisprudentie op het gebied van preventieve publicatieverboden
dit door het Hof geéiste juridische kader bieden. Algemene normen
in combinatie met onderbuikgevoel, daar neemt het EHRM geen
genoegen mee. Goed nieuws voor de persvrijheid — en wellicht een
kluif voor de Nederlandse wetgever.

aan de kaak beoogt te stellen, feitelijke juistheid van de publicatie, inkleding
van de verdenkingen, kan de misstand ook via andere wegen aan de orde wor-
den gesteld, kans dat de informatie ook zonder de publicatie in de openbaar-
heid zou zijn gekomen.

20 Conclusie AG Vranken onder 47, HR 6 januari 1995, NJ 1995, 422. Ook Vranken
verwijst hierbij naar Europese rechtspraak (net als A-G Keus voor Breekijzer). De
rechtspraak waarnaar wordt verwezen heeft uitsluitend betrekking op repres-
sieve maatregelen, dus na publicatie.

343

Jurisprudentie nr. 30




