Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

12e European Food and Feed law Conference

12e European Food and Feed law Conference
16 november 2018 - Op 25 en 26 oktober vond het jaarlijkse EFFL-congres plaats, georganiseerd door Lexxion. Tijdens dit congres worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van food en feed law besproken met professionals die actief zijn in de levensmiddelenindustrie. Het congres werd geopend met een heet hangijzer: Brexit. In de openingsspeech werden de verschillende mogelijke gevolgen voor de levensmiddelensector besproken, waarbij een onderscheid werd gemaakt naar de gevolgen bij een ‘harde’ Brexit (overeenstemming over erkenning van regels per onderwerp/sector) en een ‘zachte’ Brexit (banden met Europa blijven sterk).
 
Een ander politiek gevoelig onderwerp is dual quality. Dit gaat over het fenomeen waarbij levensmiddelen die onder hetzelfde merk worden verkocht, van hogere kwaliteit zijn in West-Europese landen dan in Oost-Europa. Kun je dit probleem met regelgeving oplossen? En gaat het eigenlijk wel over dual quality, of is “multiple quality” een betere terminologie? Ook werden de nieuwe regels voor biologische levensmiddelen, de strikte regels voor nano-labelling in Frankrijk en de voorschriften in Noorwegen voor kidsmarketing geanalyseerd. De ogenschijnlijk overzichtelijke nieuwe regels voor etikettering van primaire ingrediënten bleken na discussie aan de hand van praktijkvoorbeelden toch niet zo eenvoudig. Wat is bijvoorbeeld het primaire ingrediënt van paëlla? Uiteraard konden ook de juridische status van botanicals, de nieuwe regels voor novel food en de toekomstige regels voor vegan / vega producten niet ontbreken.
 
Ook tijdens dit congres werd het toenemende aantal (strenge) nationale wetten besproken. In principe zijn de meeste regels voor levensmiddelen geharmoniseerd: dit betekent dat de regels Europees zijn vastgesteld en dus in elk land gelijk zijn. De afgelopen jaren hebben verschillende lidstaten in toenemende mate nieuwe wetten geïntroduceerd, bijvoorbeeld op het gebied van herkomstetikettering. Dit werpt een grote barrière op voor bedrijven. Door het oerwoud aan nationale en Europese regels, wordt het steeds minder eenvoudig om een product in meerdere lidstaten op de markt te brengen. Het vrij verkeer van goederen komt hierdoor in gevaar. Gelukkig staat het onderwerp hoog op de agenda van de Europese Commissie. Kortom: een vol en divers programma dat past bij het levensmiddelenrecht.
 
Sarah Arayess, advocaat Health, Beauty en Food Law

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+