Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Brandstofverbruik in autoreclame: nieuwe strenge uitspraak RCC

Brandstofverbruik in autoreclame: nieuwe strenge uitspraak RCC
21 juli 2017 - Op basis van Europese wetgeving is het verplicht om in een aantal typen reclame-uitingen voor personenauto’s de brandstof- en CO2-gegevens te vermelden. Dit moet de consument helpen in zijn keuze, zowel met het oog op de kosten als het milieu. De brandstof- en CO2-gegevens worden vastgesteld in Europese laboratoria, onder condities die tot in detail in de wet staan beschreven. In de praktijk blijken de wettelijk vastgestelde brandstof- en CO2-resultaten voor auto’s (ook als daar niet mee gesjoemeld wordt) eigenlijk altijd een mooier plaatje te geven dan de auto’s in het dagelijks verkeer kunnen waarmaken. Maar moet de adverteerder dat ook vermelden, omdat de reclame anders misleidend zou zijn?
 
Tot nu toe was het antwoord daarop: nee. De fabrikanten moéten de officiële gegevens nu eenmaal vermelden. Bovendien is algemeen bekend dat de weergegeven cijfers laboratoriumresultaten zijn, die niet overeenkomen met de prestaties in de dagelijkse werkelijkheid.
 
In een recente uitspraak over het brandstofgebruik van de Peugeot 2008 is de Voorzitter van de Reclame Code Commissie echter streng. Dat het brandstofgebruik wordt vermeld volgens de wettelijke regels, sluit niet uit dat toch sprake is van misleiding. Volgens de Voorzitter weet de consument inderdaad dat de officiële brandstofgegevens niet realistisch zijn. Maar: daarvoor moet de consument er wél op worden gewezen dat de getoonde verbruikscijfers de officiële cijfers zijn en niet de in de praktijk haalbare cijfers.
 
Wie een veilige koers wil varen doet er gezien deze uitspraak verstandig aan om te vermelden dat de weergegeven brandstof- en CO2-gegevens de officiële cijfers zijn. Bijvoorbeeld door de aanduiding “Officiële brandstof- en CO2-gegevens”. Nog een stap verder gaat een expliciete disclaimer die waarschuwt dat de officiële gegevens niet overeenkomen met de werkelijkheid. Maar omdat de Voorzitter er vanuit gaat dat de gemiddelde consument weet dat de officiële gegevens niet overeenkomen met de werkelijkheid, lijkt dat geen juridisch vereiste te zijn.    
 
Bram Duivenvoorde, advocaat reclamerecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+