Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Chocoladestaafjes en –krullen niet auteursrechtelijk beschermd

Chocoladestaafjes en –krullen niet auteursrechtelijk beschermd
14 november 2018 - Chocolade is in vele vormen en maten verkrijgbaar: van het welbekende zeebanket tot aan chocoladeletters tijdens de Sinterklaasperiode. Chocoladevormen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn als ze een eigen, oorspronkelijk karakter hebben en het persoonlijk stempel van de maker dragen. In de onderhavige zaak is een geschil ontstaan tussen de twee concurrenten Dobla en Chocolate King over een vermeend auteursrecht op tweekleurige chocolade in de vorm van staafjes en krullen en schending van bedrijfsgeheimen.

Dobla meent dat Chocolate King inbreuk maakt op haar auteursrecht met de sterk lijkende creaties en stapt naar de rechter. Dobla meent ook dat één van haar voormalige werknemers zijn geheimhoudingsplicht heeft geschonden. Hij was namelijk eerst betrokken bij de ontwikkeling van de machine van Dobla waar de chocolade mee wordt gevormd en daarna ook bij de ontwikkeling van een soortgelijke machine voor Chocolate King.

De rechtbank oordeelde in eerste aanleg dat de chocoladecreaties van Dobla niet auteursrechtelijk beschermd zijn en gelast een deskundigenbericht ten aanzien van de vermeende schending van de geheimhoudingsplicht. Dobla ging tegen deze uitspraak in hoger beroep.

Het hof oordeelt ook dat de staafjes niet auteursrechtelijk beschermd zijn. Er bestaan al zeer lang suiker-(zuurstok) en chocoladewerkversieringen die sterk lijken op deze producten. Er valt hier met andere woorden geen eigen creatieve keuze van de maker te ontdekken. Over de krullen (geïnspireerd op een schelp) stelt het hof dat hier wel enige oorspronkelijke keuze valt te onderkennen in de combinatie van het kleurenpatroon en de precieze vorm. Die beschermingsomvang is echter zeer gering, omdat er vele chocoladetoetertjes bestaan. Gevolg hiervan is dat de chocoladekrul van Chocolate King ondanks de geringe verschillen toch voldoende afwijkt van die van Dobla. Ten aanzien van het geheimhoudingsbeding oordeelt het hof dat een kundig team door middel van reverse engineering met de producten van Dobla zonder meer de producten van Chocolate King had kunnen maken. Daar komt nog bij dat er grote verschillen zijn tussen de machine-inrichting van de twee concurrenten. Ook deze vordering veegt het hof dus van tafel. Het hof bekrachtigt het vonnis van de rechtbank en wijst het meer of anders gevorderde af.

Dit betekent natuurlijk niet dat auteursrechtelijke bescherming van chocolade in een bepaalde vorm onmogelijk is (we kennen in Nederland immers ook auteursrecht toe aan streepjesbehang), maar door de vele vormen die al op de markt zijn is het verkrijgen van auteursrechtelijke bescherming niet eenvoudig.

Moïra Truijens, counsel

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+