Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

De appelmoes-vergelijking met een ‘willekeurig’ A-merk

De appelmoes-vergelijking met een ‘willekeurig’ A-merk
2 oktober 2018 - Op YouTube verscheen een video van appelmoesproducent Servero. Een presentator vraagt voorbijgangers mee te doen aan een smaaktest. Variant A is de 100% appelmoes van Servero, zonder toegevoegde suikers. Variant B is een ‘willekeurig’ A-merk met een paarse deksel, die “maar liefst zeven suikerklontjes” bevat. 8 op de 10 proevers blijken de Servero 100% appelmoes de lekkerste te vinden. Volgens concurrent HAK is het overduidelijk dat variant B haar eigen HAK appelmoes is. Ook klopt de informatie in de reclame niet. Deze appelmoes wordt namelijk al enige tijd niet meer geprocudeerd en zal van de markt verdwijnen. HAK heeft zelf ook een 0% suiker variant en een versie die slechts 4 gram per 100 gram toegevoegde suiker bevat. Servero weet dit, want beide bedrijven zijn partij bij het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Daarin is neergelegd dat alle producenten de hoeveelheid suiker zullen verminderen naar maximaal 4 gram, en dat de oude varianten in november 2018 vervangen moeten zijn. HAK vindt dat Servero valsspeelt door haar product tegen beter weten in te vergelijken met de oude HAK appelmoes.

De Reclame Code Commissie is het met HAK eens. Dit is een vergelijkende reclame, die moet voldoen aan de (strenge) eisen uit artikel 13 Nederlandse Reclame Code. De vergelijking mag (onder andere) niet misleidend zijn. Servero weet dat het product van HAK binnenkort gaat verdwijnen, maar vergelijkt haar appelmoes zonder verdere toelichting met de oude variant van HAK. Zonder deze toelichting kunnen consumenten denken dat de vergelijking juist en actueel is en ook zal gelden voor nieuwe HAK producten. Servero had consumenten daarom moeten informeren over het feit dat de vergelijking maar voor korte tijd geldt. Bij het ontbreken hiervan is sprake van misleiding en daarmee van onrechtmatige vergelijkende reclame.  

Vergelijkende reclame mag, maar houd rekening met de strenge eisen. Zo blijkt ook maar weer dat je geen essentiële informatie achter mag houden die een consument nodig heeft om een besluit over een aankoop te nemen. Een volledig actuele en juiste vergelijking blijft de sleutel tot succes.  

Dominique Geerts, advocaat health, beauty & food law
 

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+