Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

De donsjas en de lex loci protectionis: winter is coming

De donsjas en de lex loci protectionis: winter is coming
3 oktober 2017 - Op de ontwerpafdeling van Esprit was men kennelijk even vergeten dat een ontwerpafdeling ontwerpt.. Een één-op-één kopie van een donsjas van Scotch & Soda verliet de Esprit-tekentafel en werd op de markt gebracht in Europa. Auteursrechtinbreuk – zo oordeelde de Haagse rechter weinig verrassend.

Scotch had een pan-Europees verbod gevorderd. Het auteursrecht is voor een groot deel hetzelfde in de EU-lidstaten als gevolg van de Auteursrechtrichtlijn. Een auteursrechtinbreukzaak wordt beoordeeld naar het recht van het land waarvoor bescherming wordt gezocht (de lex loci protectionis); in dit geval dus naar het recht van alle afzonderlijke landen van de EU. Scotch kon op basis van de Europese harmonisatie van het auteursrecht mooi motiveren dat de jas in al die landen auteursrechtelijk beschermd was, en dat de jas van Esprit daar een inbreuk vormde op het auteursrecht. Maar Scotch had niet onderbouwd dat het auteursrecht naar het recht van alle landen van de EU bij Scotch ligt – en dat aspect van het auteursrecht is niet  Europees geharmoniseerd. Wie de rechthebbende is kan dus van land tot land verschillen. De jas was ontworpen door een werknemer van Scotch. In Nederland heeft werkgever Scotch dan automatisch het auteursrecht. Maar in (bijvoorbeeld) Frankrijk en Duitsland is dat niet zo. De rechter constateert uitsluitend een inbreuk op het auteursrecht van Scotch in Nederland, en wijst dus alleen een verbod toe voor Nederland.

De huidige situatie is niet bepaald optimaal voor werkgevers die bij de Nederlandse rechter een grensoverschrijdend auteursrechtinbreukverbod vragen op basis van hun werkgeversauteursrecht zoals dit uit de Nederlandse Auteurswet volgt. Een mogelijke oplossing is om werknemers standaard een auteursrechtoverdrachtsakte te laten ondertekenen. De overdracht moet dan wel rechtsgeldig zijn naar het recht van het land waarvoor bescherming wordt gezocht. Dat is nog wel te doen voor een beperkt aantal key markets, maar voor een werkgever die het auteursrecht wereldwijd wil kunnen inroepen, dreigt een grote, boze, donzen lappendeken. Winter is coming.


Daniël Haije, advocaat auteursrecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+