Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

De handelsnaam van een familiebedrijf. Zoon begint zelf ook. En nu?

De handelsnaam van een familiebedrijf. Zoon begint zelf ook. En nu?
2 oktober 2017 - Herken je deze situatie? Een familiebedrijf wordt al tijden gedreven onder de naam van de familie. Eén van de telgen begint elders voor zichzelf een vergelijkbare onderneming, waarbij de naam van de familie op de een of andere manier wordt gebruikt. Wat mag dan wél? De uittredende telg moet in zo’n geval goed onderscheid maken tussen zijn eigen (persoonlijke) naam en de naam van de door hem opgerichte onderneming. Wanneer gaat het mis? Als hij zijn naam aan zijn nieuwe bedrijf verbindt, kan het publiek denken dat dit commercieel met het familiebedrijf verbonden is. Het familiebedrijf heeft een belang om de gestaag opgebouwde goodwill die aan die handelsnaam kleeft te beschermen, klantenverlies dreigt. Van tijd tot tijd komt zo’n zaak voor de rechter, zo ook deze zomer. Deze keer betreft het een sloopwerkbedrijf dat door de vader was verkocht, inclusief de handelsnaam met daarin de familienaam. De zoon heeft er jarenlang gewerkt als leerling machinist en later als uitvoerder. Na de overname zegt de zoon zijn dienstverband op. Vijf dagen later begint hij een eenmanszaak onder zijn familienaam, gevolgd door ‘Grond en Sloopwerk’ – precies dezelfde werkzaamheden als het verkochte familiebedrijf. En op zijn bedrijfsbusje staat prominent zijn naam met achternaam. Verwarringsgevaar ligt er dan dik bovenop. De voorzieningenrechter van rechtbank Gelderland wijst een algemeen concurrentieverbod af. In beginsel mag iedereen een concurrerende onderneming beginnen, ook deze zoon. Een concurrentiebeding heeft hij immers niet getekend. De zoon mag ook contact hebben met klanten van zijn voormalige werkgever. Maar het gaat te ver dat hij de familienaam als onderdeel van de handelsnaam gebruikt, dat wordt wel verboden.

Oppassen dus als je Philips heet. Of Ziengs, of Mandemakers. 

Maarten Haak, advocaat handelsnaamrecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+