Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

De plantaardige zuivelvariaties van Alpro: soja in het zuivelschap?

De plantaardige zuivelvariaties van Alpro: soja in het zuivelschap?
1 februari 2018 - De (plantaardige) zuivelindustrie houdt de gemoederen nog even bezig. Het Europese Hof van Justitie oordeelde afgelopen zomer dat de beschermde termen ‘melk’, ‘yoghurt’ of ‘room’ niet mogen worden gebruikt als naam of als aanduiding voor een niet-zuivelproduct. De benaming ‘sojamelk’ is sindsdien een no-go. Maar hoe zit de vork in de steel wanneer wordt vermeld dat een product een variatie is op yoghurt, of een alternatief voor zuivel? Dat is niet onrechtmatig, zo oordeelde het hof Den Bosch onlangs in de inmiddels veelbesproken zaak van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) tegen Alpro Soja.

NZO stelt dat Alpro onrechtmatig handelt door zuivelbenamingen te gebruiken op verpakkingen en in advertenties en door haar producten als zuivelproducten te presenteren. Volgens het hof heeft het verbod om plantaardige producten als zuivelproducten aan te duiden alleen betrekking op de benaming van het product. Dit betekent niet dat de beschermde namen in zijn geheel niet gebruikt mogen worden. Maar: dit neemt niet weg dat de wijze van presenteren soms toch de suggestie kan wekken dat de producten zuivelproducten zijn. Zo is een advertentie waarop staat ‘Nieuw in het yoghurtschap’, wél onrechtmatig, ondanks de slogan ‘enjoy plant power’.

Conclusie? ‘Sojamelk’ is verleden tijd, maar ‘Sojadrink – de plantaardige melkvariatie’ kan gewoon nog. Ook de gebruikelijke zuivelkleuren (wit, groen, blauw) en de vermelding ‘in het zuivelschap’ mogen. Maar let op: ook wanneer adverteerders zich aan deze uitgangspunten houden, kunnen de omstandigheden ertoe leiden dat een verkeerde suggestie wordt gewekt. Vooralsnog best een verwarrende situatie.. 

Dominique Geerts, advocaat Health, Beauty & Food law

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+