Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

De strijd om de Manchego: Spanje vs. Mexico

De strijd om de Manchego: Spanje vs. Mexico
11 juni 2018 - Veel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS). In een productdossier staat per beschermde benaming aangegeven waar een product aan moet voldoen om die benaming te mogen dragen.

In Spanje is Manchego kaas beschermd door een BOB. Deze kaas moet worden verkregen uit de melk van ooien (schapen) van het ras Manchega en moet minimaal één of twee maanden rijpen, afhankelijk van het gewicht van de kaas. Maar in Mexico wordt óók Manchego kaas gemaakt, maar dan van koeienmelk en zonder minimale rijpingsduur.

Beschermde oorsprongsbenamingen bieden in beginsel alleen Europese bescherming, maar de Unie sluit geregeld handelsovereenkomsten met derde landen om deze bescherming uit te breiden. In onderhandelingen met Mexico bleek de Manchego kaas een heikel punt en liepen de gemoederen hoog op. De Spanjaarden zijn trots op hun Manchego en vrezen het einde van hun kaas als Mexico zich niet aan de regels van de BOB hoeft te houden. De uitkomst: Mexico mag haar kaas in de EU ‘Manchego’ noemen, maar wel onder bepaalde voorwaarden: de Mexicaanse Manchego mag alleen van koeienmelk gemaakt worden en op de verpakking moet duidelijk worden vermeld dat de kaas niets te maken heeft met de Spaanse beschermde Manchego. De boeren in Spanje denken dat die extra informatie niet genoeg is. Zien consumenten wel het verschil tussen de verschillende Manchego’s? Laten zij de kaas niet helemaal links liggen? Of het zo’n vaart zal lopen zal nog blijken, maar dit laat wel weer zien hoe belangrijk het is voor de consument om het etiket van een product goed te lezen!

Fleur Jeukens, juridisch medewerker

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+