Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

De tandenborstelstrijd van P&G en Philips

De tandenborstelstrijd van P&G en Philips
11 juni 2018 - In april oordeelde de Rechtbank Rotterdam in de tandenborstel-fitty tussen Philips en P&G. In een reclamecampagne vergeleek P&G haar Oral-B elektrische tandenborstel met de DiamondClean tandenborstel van Philips. Je raadt het al: Oral-B is flitsend afgebeeld, is “de beste” en “reinigt beter”. Het model van Philips is in het zwart weergegeven en daarbij letterlijk in de schaduw gezet. Philips is niet blij en vordert staking van de campagne bij de kortgedingrechter.

Even een stukje theorie. Vergelijkende reclame is toegestaan, op voorwaarde dat deze (o.a.) niet misleidend is, op objectieve wijze kenmerken van de producten met elkaar vergelijkt en niet de goede naam schaadt of zich kleinerend uitlaat over de concurrent. De adverteerder draagt de bewijslast dat de vergelijking juist en volledig is. Een waslijst aan vereisten om rekening mee te houden, maar vergelijkende reclame is nog altijd mogelijk!

Volgens Philips is het onnodig denigrerend dat haar tandenborstel in het zwart is afgebeeld. P&G legt uit dat ze de Oral-B borstel in de schijnwerpers heeft willen plaatsen, en dat bij het model van Philips alleen een schaduweffect is gecreëerd. De rechter gaat hierin mee: het schaduweffect heeft een doel en is niet kleinerend. P&G liet verder met verschillende studies zien dat de informatie in de commercials feitelijk juist is. Ook gaat de rechter uitgebreid in op de disclaimer in de uitingen. Als algemene regel geldt dat een persoon met een normaal gezichts- en leesvermogen de tekst moet kunnen lezen. Specifiek voor de abri geldt dat de disclaimer van een paar meter te lezen moet zijn. Dat ook automobilisten die met een snelheid van 50 km/h langs een abri rijden de verwijzing moeten kunnen lezen, gaat volgens de rechter te ver.

Kortom: P&G heeft haar huiswerk goed gedaan, de vergelijkende reclame is toegestaan. Wat kunnen we hiervan leren? Poets met een elektrische tandenborstel, die reinigt sowieso beter (dan een gewone tandenborstel)!

Dominique Geerts, advocaat reclamerecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+