Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Fipronil en de reclame voor biologische eieren

Fipronil en de reclame voor biologische eieren
4 oktober 2017 - Afgelopen zomer, middenin de komkommertijd, kwam het Fipronil schandaal aan het licht. Het schandaal ontving veel aandacht en de eier-schappen in de supermarkt stonden er wekenlang triest bij. Onzekere tijden voor zowel pluimveehouders als consumenten. De eerste zorg is uiteraard de voedselveiligheid. Maar ook voor etikettering en reclame heeft de Fipronil zaak gevolgen. Een oplettende klager diende namelijk een klacht in bij de Reclame Code Commissie  over de claim 'biologisch'. Want hoe kan een adverteerder zijn eieren nog ‘biologisch’ noemen, terwijl deze met het chemische (en niet biologische) bestrijdingsmiddel van ChickFriend zijn bespoten? Hij kreeg gelijk.

De klacht betreft de Biologische eieren van de Blije Kip, die het EKO-keurmerk en het driesterren logo ‘Beter Leven’ dragen. De adverteerder stelt dat óók biologische pluimveehouders het slachtoffer zijn en betreurt de klacht ten zeerste. De producent van de eieren zegt niets af te weten van de praktijken van ChickFriend. Hoewel de klager inziet dat ChickFriend de hoofddader is, staat daar volgens hem tegenover dat de adverteerder toch eindverantwoordelijk is. Op het moment dat de klacht werd ingediend, waren de eieren van de Blije Kip nu eenmaal niet ‘biologisch’. Tja, wat valt daar nu tegenin te brengen?

De Commissie volgt de stelling van de klager. De term ‘biologisch’ mag alleen worden gebruikt indien wordt voldaan aan de voorwaarden vastgelegd in Europese regelgeving.[1] De adverteerder heeft toegegeven dat haar producten hier (tijdelijk) niet aan voldeden door het gebruik van fipronil. Hierdoor kunnen de eieren van de Blije Kip strikt genomen niet ‘biologisch’ worden genoemd. De adverteerder heeft dus reclame gemaakt in strijd met de wet. Wel laat de Commissie een aanbeveling achterwege, aangezien de adverteerder direct passende maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen. Wat leren we ook hier weer van? Als producent blijf je eindverantwoordelijk voor de naleving van etiketteringsvoorschriften, ongeacht of je van overtreding daarvan op de hoogte was. En ook als je helemaal geen blaam treft.

In Nederland is Stichting SKAL de organisatie die biologische producten controleert. Om een product als 'biologisch' te mogen bestempelen, moet het aan diverse vereisten voldoen. SKAL certificeert en ziet ook toe op de naleving van de regels. Als een bedrijf niet aan (alle) voorwaarden voldoet, kan SKAL bepalen dat bepaalde producten (tijdelijk) niet meer als biologisch verhandeld mogen worden. Welke sanctie wordt opgelegd hangt af van de aard van de overtreding. Zo kan SKAL bij overtredingen het bio-certificaat even opschorten of zelfs alle certificaten van het bedrijf intrekken en eventuele nieuwe aanvragen afwijzen. Intrekkingen kunnen ook actief op de site worden gepubliceerd (naming and shaming). Ook is het mogelijk om het SKAL- tuchtgerecht in te zetten; dit gebeurt pas in zeer ernstige situaties.

Sarah Arayess en Dominique Geerts, advocaten Health, Beauty & Food law


[1] Zie: artikel 23 Verordening (EG) nr. 834/2007 inzake biologische producten

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+