Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Footsie en Gold Star winnen strijd over profielzool Birkenstock

Footsie en Gold Star winnen strijd over profielzool Birkenstock
12 juni 2018 - Footsie en Gold Star zijn grote Italiaanse producenten van (orthopedische) schoenen, sandalen en slippers. Zij vonden dat Birkenstock te ver ging in de bescherming van de vormgeving van haar sandalen en riepen voor de Rechtbank Den Haag de nietigheid in van een merkinschrijving van Birkenstock. De afbeelding links was in vele landen als merk geregistreerd voor o.a. orthopedische schoenen, sandalen en slippers. Dat roept de vraag op wat de afbeelding precies voorstelt: is het een plat plaatje dat een beeldmerk kan zijn, of is het een soort vorm of patroon? De rechtbank volgt Footsie en Gold Star in de zienswijze dat de gemiddelde consument in dit ‘bottenvormige patroon’ het patroon van een zool kan zien. Het merk valt dus samen met (een deel van) de producten waarvoor het is geregistreerd. Uit rechtspraak van het Europees Hof volgt dat de gemiddelde consument niet gewend is de herkomst van waren af te leiden uit (een deel van) de waar. Hoewel die rigide regel in de praktijk helemaal niet op hoeft te gaan, moet de rechter die regel van het Hof toepassen. Birkenstock moest daarom aannemelijk maken dat dit patroon significant afwijkt van de norm of van wat gangbaar is in de branche. En daar ging het fout voor Birkenstock. Birkenstock gebruikt dit patroon zelf onder veel van haar sandalen, maar kon niet laten zien dat het publiek in dit patroon een herkomstaanduiding ziet. Een marktonderzoek wordt door de rechtbank van tafel geveegd, omdat de antwoorden niet eenduidig zijn en omdat het onderzoek alleen in Nederland was uitgevoerd. Inburgering van een Beneluxmerk moet voor (vrijwel) de hele Benelux worden bewezen, dus in elk geval ook in België. Bovendien heeft Footsie zelf sinds 2007 hetzelfde patroon op haar BIO sandalen gebruikt (afbeelding rechts). De slotsom: het merk heeft niet het nodige onderscheidend vermogen en wordt nietig verklaard.

De rechtbank merkt deze nietigheidsprocedure als een ‘vooruitgeschoven inbreukverweer’ aan. Dat is van belang voor de proceskosten: Birkenstock moet alle kosten van Footsie en Gold Star vergoeden.

Footsie en Gold Star werden bijgestaan door Maarten Haak en Daan van Eek.

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+