Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Geen uitputting distributierecht bij overbrengen werk op andere drager

Geen uitputting distributierecht bij overbrengen werk op andere drager
26 januari 2015 - Allposters moet definitief stoppen met het overbrengen van afbeeldingen van posters op canvas doeken. Dat zijn andere, meer duurzame dragers van het werk, waarvoor geen uitputting van het auteursrecht (distributierecht) kan worden ingeroepen. Dat volgt uit HvJ EU Allposters v Pictoright.  

Pictoright is een Nederlandse organisatie die de auteursrechtelijke belangen behartigt van bij haar aangesloten kunstenaars. Allposters is een bedrijf dat via haar website reproducties van o.a. bekende kunstwerken in de vorm van posters, ingelijste posters, posters op hout of afbeeldingen op canvas aanbiedt. In dit laatste geval wordt de afbeelding op canvas aangebracht door middel van een technische procedure die Allposters aanduidt als ‘canvas transfers’. De inkt wordt als het ware verplaatst van posters naar canvas doeken. Pictoright verzet zich tegen verkoop van de canvas-reproducties. Er is namelijk geen toestemming gegeven om de auteursrechtelijk beschermde werken te reproduceren.  

Allposters stelde dat het overbrengen van ‘rechtmatig in het verkeer gebrachte’ posters niet als een verveelvoudiging beschouwd moet worden. Het auteursrecht is dan uitgeput en van een verveelvoudiging is geen sprake. De uitputting zou van toepassing zijn op de tastbare zaak waarin of waarop het werk of een kopie daarvan is aangebracht. De laagste rechterlijke instantie gaf Allposters nog gelijk, maar uiteindelijk trok Allposters aan het kortste eind. Kan een wijziging van de materiële drager (papier of canvas) van betekenis zijn voor de uitputting van het distributierecht?  

Ondanks dat een reproductie van een beschermd werk, zoals een poster, met toestemming van de auteursrechthebbende in de Unie in de handel is gebracht, oordeelde het HvJEU dat de regel van uitputting van het distributierecht niet van toepassing is op deze zaak. Als een werk nadat het in de handel is gebracht een vervanging van de drager ondergaat, zoals het overzetten van het werk van poster (papier) naar canvas, en in die nieuwe vorm opnieuw in het verkeer wordt gebracht, is de regel van uitputting van het distributierecht niet van toepassing.

Deze Europese uitspraak is tevens een bevestiging van de ‘Poortvlietleer’. In de Poortvliet-zaak ging het over een handelaar die afbeeldingen van tekenaar Rien Poortvliet uit diens kalenders knipte, op spaanplaat plakte en in de handel bracht. De Hoge Raad oordeelde dat men niet kan spreken van uitputting als de reproducties een andere vorm hebben gekregen en in die vorm verder aan het publiek worden verspreid. Bij de canvas transfers was dit dus niet anders.

 
Yannick Bakker, specialist auteursrecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+