Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Handleiding Algemene Verordening Gegevensbescherming gepubliceerd

Handleiding Algemene Verordening Gegevensbescherming gepubliceerd
22 februari 2018 - Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG zal rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie gelden en vervangt de nationale Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp was gebaseerd op de Europese Richtlijn gegevensbescherming (Richtlijn). Aan de bepalingen van de AVG wordt nadere invulling gegeven in zogenoemde uitvoeringswetten. De Nederlandse Uitvoeringswet is momenteel bij de Tweede Kamer in behandeling.

Het doel van de AVG is onder andere het verhogen van het beschermingsniveau van persoonsgegevens door de rechten van betrokkenen te versterken, meer verantwoordelijkheid bij de organisaties zelf neer te leggen en de bescherming van persoonsgegevens technologieneutraal te maken.

Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft een handige handleiding gepubliceerd waarin de belangrijkste bepalingen uit de AVG en de Uitvoeringswet worden toegelicht. Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste veranderingen die de AVG met zich meebrengt.

Betrokkenen krijgen meer rechten
De Richtlijn kende aan de betrokkene al een aantal rechten toe, zoals het inzagerecht en het recht op verbetering van persoonsgegevens wanneer deze onjuist zijn. De AVG concretiseert deze rechten en voegt een aantal nieuwe rechten toe. Bijvoorbeeld: het recht om vergeten te worden, dat we al kenden uit het arrest Google vs. Costeja, wordt nu geformaliseerd. Daarnaast is het recht op overdraagbaarheid van gegevens in de AVG opgenomen. Dit houdt in dat de gegevens die aan een verwerkingsverantwoordelijke zijn verstrekt, worden overgedragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke. Dit recht kan bijvoorbeeld handig zijn bij het overstappen door de betrokkene van het ene social media platform naar het andere. Ook is nieuw het recht op beperking van de verwerking. Dit houdt in dat de betrokkene de verwerkingsverantwoordelijke kan verzoeken om diens persoonsgegevens tijdelijk ontoegankelijk te maken wanneer de gegevens bijvoorbeeld onjuist zijn of onrechtmatig worden verwerkt.

Uitbreiding territoriale toepassingsgebied
Anders dan de Richtlijn, is de AVG niet alleen van toepassing wanneer persoonsgegevens worden verwerkt in het kader van de activiteiten van een vestiging van een verwerkingsverantwoordelijke die niet in de EU is gevestigd, maar ook in het kader van verwerkingen door een verwerker. Een verwerker is een partij die persoonsgegevens verwerkt ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke. Daarnaast is de AVG ook van toepassing wanneer in de Unie geen vestiging van de verwerkingsverantwoordelijke of verwerker is, maar de verwerking wel verband houdt met het aanbieden van goederen of diensten aan in de Unie gevestigde betrokkenen of het monitoren van het gedrag van betrokkenen. Hiermee vallen ook een heleboel niet-Europese ondernemingen onder de werking van de AVG.

Uitbreiding verplichtingen van verwerkingsverantwoordelijke en verwerker
De verwerkingsverantwoordelijke (en ook de verwerker) moet in een register bijhouden welke persoonsgegevens worden verwerkt, voor welke doeleinden en hoe deze gegevens worden beveiligd. In sommige gevallen kunnen ondernemingen verplicht zijn een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer gevoelige gegevens worden verwerkt of wanneer ondernemingen op grote schaal individuen volgen of observeren (denk aan cameratoezicht). Tot slot kunnen ondernemingen bij verwerking van persoonsgegevens waarbij een hoog privacyrisico geldt voor de betrokkenen verplicht worden een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren. Een DPIA is een onderzoek waarbij de risico’s van de verwerking in kaart worden gebracht voorafgaand aan de verwerking.

Boetes
De meest in het oog springende verandering die de AVG meebrengt, is de introductie van substantiële boetes die de nationale toezichthouders aan verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers kunnen opleggen voor overtredingen. De boetes bedragen maximaal 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde jaaromzet.

Tot slot
De AVG is een grote stap in de goede richting: betrokkenen krijgen meer rechten en bescherming, onafhankelijk van de technologie die wordt toegepast. De praktijk moet echter uitwijzen hoe de AVG zal worden toegepast en hoe de bepalingen worden geïnterpreteerd. Benieuwd naar de gevolgen van de AVG voor jouw organisatie? Neem gerust contact op.

Tamilla Abdul-Aliyeva, advocaat

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+