Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Louboutin’s rode zool: tóch een merk?

Louboutin’s rode zool: tóch een merk?
22 juni 2018 - Zwarte pumps met rode zool zijn in hooggehakte kringen een begrip: die zijn van de Franse Christian Louboutin afkomstig. Maar succesvolle merken worden nagemaakt, en zo bracht o.a. Van Haren ook pumps met rode zool op de markt. Louboutin, sinds 2009 in het bezit van een Benelux merk voor zijn rode zool, stapte naar de Haagse rechter. Deze rechter vroeg vervolgens aan het Hof van Justitie of de rode zool wel een merk kon zijn, of dat de rode zool een vorm was die een ‘wezenlijke waarde’ aan de waren geeft - en daarmee uitgesloten zou worden van merkenrechtelijke bescherming.
 
Het Europese Hof van Justitie oordeelde op 12 juni 2018 dat het rode zool merk géén vorm behelst en dus gewoon een merk kan zijn. Goed nieuws dus, in beginsel.
 
Alleen zijn in de tussentijd de spelregels van het Europese merkenrecht gewijzigd. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Merkenrichtlijn en de Uniemerkenverordening zijn de uitsluitingsgronden ruimer geworden: niet alleen de ‘vorm’ maar ook ‘een ander kenmerk’ dat een wezenlijke waarde aan de waren geeft, kan nu geen geldig merk vormen.
Boze stemmen beweren dat de rode zool dan misschien geen vorm is, maar weldegelijk een ander kenmerk betreft dat alsnog een wezenlijke waarde aan de waar geeft en dus geweigerd moet worden. Maar: de merkregistratie dateert van voor deze nieuwe regels. Wat te zeggen?
 
Noch in de richtlijn, noch in de verordening zijn bepalingen opgenomen die beslissen welk regime van toepassing is op merken van vóór de nieuwe regelgeving. Daarom is het nu de vraag of het oude recht op het merk van toepassing is (waaronder de zool wel beschermd wordt), of dat toch het nieuwe recht moet worden losgelaten op het rode-zool-merk – waardoor het mogelijk alsnog nietig verklaard wordt. Deze vraag over het toepasselijke recht zal moeten worden beantwoord. Opnieuw naar het Hof van Justitie?

Moïra Truijens, advocaat counsel merkenrecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+