Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Luxeproducten: ook de online etalage moet op orde zijn (Coty)

Luxeproducten: ook de online etalage moet op orde zijn (Coty)
1 februari 2018 - Leveranciers van luxeproducten mogen erkende wederverkopers verbieden om de producten op een internetplatform van derden te verkopen, zoals Amazon of Marktplaats. Dat besliste het Hof van Justitie in de zaak Coty Germany

Luxeproducten worden veelal via een stelsel van selectieve distributie in de handel gebracht. De fabrikant stelt kwaliteitseisen aan de distributeur en de wijze van distributie en kan zo het merkimago in stand houden. Maar online is de verkoop moeilijk te controleren. Helemaal verbieden gaat te ver: consumenten kopen nu eenmaal online, en wederverkopers moeten dus ook online kunnen verkopen. Zo ver mag de mededinging niet worden beperkt. Cosmeticaconcern Coty (met o.a. de parfums Calvin Klein, Boss, Chloé en Jil Sander) vond een oplossing. Haar distributeurs mogen de producten wel online aanbieden, maar dat moet dan wel gebeuren vanuit een ‘electronische etalage’ van de erkende winkel. Met andere woorden: die moet van dezelfde ‘standing’ zijn als de gewone winkel.

De verkoop via online platforms van derden zoals Marktplaats of Amazon is contractueel verboden. De reden: Coty kan niet controleren hoe die derden hun ‘etalage’ indelen, waardoor het merkimago onder druk kan komen. Het Hof van Justitie laat fabrikanten zoals Coty toe om de online verkoop van luxeproducten via platforms van derden contractueel te verbieden, indien dat verbod ertoe dient om het luxe merkimago te ondersteunen. Maar als de internetgebruiker het niet kan zien dat de verkoop door een derde (in opdracht van de erkende distributeur) wordt afgehandeld, dan heeft de distributeur wel controle over de online etalage en, indirect, de fabrikant dus ook. In dat geval staat het merkimago niet onder druk. Een distributeur mag de online verkoop dus achter de schermen aan een derde overlaten. Door deze duidelijke contractsbepaling liggen de luxeproducten van Coty dus niet naast alledaagse (of zelfs tweedehands!) commodity producten zonder enig luxe imago in het online ‘schap’. Zo lang het doel van de bepaling maar is om het luxe merkimago op peil te behouden én de beperking niet verder gaat dan nodig, mag Coty dat overeenkomen. Een grote winst voor luxemerken.

Maarten Haak, advocaat merkenrecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+