Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Menarini/Biofarma: hoog aandachtsniveau bij merk voor pijnstillers

Menarini/Biofarma: hoog aandachtsniveau bij merk voor pijnstillers
14 november 2018 - In het merkenrecht is het aandachtsniveau van het publiek vaak van groot belang. Volgens de rechtspraak is het aandachtsniveau hoog ten aanzien van bijvoorbeeld luxeproducten (auto’s, horloges) en juist minder bij alledaagse supermarktproducten (vaatwassertabletten, aanstekers). Dat betekent dat sneller sprake is van verwarringsgevaar tussen twee merken voor vaatwassertabletten dan tussen twee automerken. Het publiek let bij automerken beter op en is dus minder snel in de war.
 
Maar hoe zit het met het aandachtsniveau bij pijnstillers? Is dat bovengemiddeld omdat het gaat om producten die van belang zijn voor de gezondheid, of juist lager omdat het alledaagse producten zijn? Die vraag kwam aan de orde in een procedure tussen twee farmaceutische bedrijven: Menarini en Biofarma. Menarini had het merk SKUDEX aangevraagd voor pijnstillers. Biofarma tekende oppositie aan tegen de merkaanvraag op basis van haar eerdere merk FLUDEX, ingeschreven voor bloeddrukverlagers. Is sprake van verwarringsgevaar? Het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (“BBIE”) beantwoordde die vraag bevestigend en weigerde daarom het merk van Menarini in te schrijven in het merkenregister.
 
Menarini ging in beroep bij het Gerechtshof in Den Haag, met als één van de belangrijkste argumenten dat het BBIE ten onrechte was uitgegaan van slechts een gemiddeld aandachtsniveau van het publiek. Het Gerechtshof stelt Menarini in het gelijk: het aandachtsniveau van het publiek bij pijnstillers is bovengemiddeld. Ondanks dat pijnstillers in hoge mate beschikbaar zijn, is het publiek extra oplettend omdat deze producten de gezondheid beïnvloeden en verwisseling van geneesmiddelen risico’s kan geven voor de gezondheid.
 
Ook op andere punten stelt het Gerechtshof Menarini in het gelijk, zodat het Hof de oppositie alsnog afwijst en aan het BBIE opdraagt het merk alsnog in te schrijven.
 
Menarini werd in deze zaak bijgestaan door Maarten Haak en Bram Duivenvoorde.

Bram Duivenvoorde, advocaat merkenrecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+