Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Nu dan toch echt? Nieuwe regels voor etikettering van alcohol op komst

Nu dan toch echt? Nieuwe regels voor etikettering van alcohol op komst
29 maart 2017 - De VIC-Verordening (1169/2011), waarin regels staan voor etikettering van levensmiddelen, is inmiddels alweer ruim twee jaar in werking getreden. Destijds een klus van enorme omvang voor bedrijven (vrijwel alle etiketten moesten worden gewijzigd!) met een lang staartje (hoe leggen we de regels uit de Verordening uit, wat wordt het beleid van de NVWA?). Inmiddels is het meeste stof neergedaald en met behulp van Guidance documenten van de Europese Commissie (alhoewel niet bindend!) heeft iedereen de nieuwe regels inmiddels wel redelijk in de vingers.


Toch blijven er nog wat open eindjes. Zo is destijds in de VIC-Verordening bepaald dat voor alcoholhoudende dranken (met meer dan 1,2 % alcohol) het niet verplicht is om de lijst van ingrediënten en de voedingswaardevermelding op het etiket te plaatsen. Maar: de Europese Commissie heeft destijds ook de opdracht gekregen om een verslag op te stellen waarin wordt bekeken of deze regeling in de toekomst in stand kan blijven of moet worden gewijzigd. Deadline: uiterlijk 13 december 2014 zou dit verslag gereed moeten zijn. Ik sprak hier al over op de Najaarsvergadering van de BMM bij Ab Inbev in Leuven. Inmiddels is er nieuws.

Met enige vertraging heeft de Commissie namelijk op 13 maart 2017 een rapport aangenomen. Hierin concludeert de Commissie dat consumenten willen weten wat ze drinken. Informatie over ingrediënten en voedingswaarden is daarbij essentieel. In sommige lidstaten (zoals Finland, Duitsland en Portugal) gelden zelfs al aanvullende etiketteringsregels voor alcohol. Ook wordt in sommige lidstaten geëxperimenteerd met het vrijwillig verstrekken van informatie, bijvoorbeeld via een QR code of zelfs al op het label. De Commissie steunt deze vrijwillige initiatieven en nodigt de alcoholindustrie daarom uit om met een overkoepelend voorstel tot zelfregulering te komen. De industrie moet laten zien hoe ze ervoor gaat zorgen dat consumenten de gewenste informatie krijgen. Vervolgens zal de Commissie dit voorstel bestuderen en evalueren.
Een jaar lijkt een wat krappe deadline: de Commissie wil duidelijk de vaart erin houden. Dit rapport laat opnieuw zien dat de zelfregulering in Europa steeds belangrijker wordt. Een gezamenlijke aanpak van de betrokken industrie is daarbij essentieel.

Meer weten? Neem gerust contact op.

Sarah Arayess – advocaat Health, Beauty & Food law

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+