Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

PR-bureau krijgt hoge boete voor overtreding geneesmiddelenreclameverbod

PR-bureau krijgt hoge boete voor overtreding geneesmiddelenreclameverbod
8 oktober 2018 - Het is verboden om richting het brede publiek reclame te maken voor geneesmiddelen. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) treedt streng op en legt boetes op van maximaal EUR 450.000 per overtreding. Een recente uitspraak van de rechter laat zien dat die boete niet alleen opgelegd kan worden aan de geneesmiddelenproducent, maar ook aan het PR-bureau dat opkomt voor de belangen van de producent. Oppassen geblazen, ook voor bijvoorbeeld reclamebureaus!
 
De aanleiding voor de uitspraak was een e-mail van PR-bureau Edelman aan een journalist van de Telegraaf over een nieuw geneesmiddel voor diabetici. Als bijlage voegde de medewerker van Edelman een persbericht toe dat eigenlijk uitsluitend bestemd was voor de medische vakpers. De Telegraaf-journalist schreef een gunstig artikel: “Nieuwe pil voor diabetici”. VWS deed onderzoek en legde een boete op van EUR 33.250 aan Edelman. Het is immers reclame voor geneesmiddelen richting de consument. Dat mag niet. Edelman vecht de boete aan bij de rechter. Is de e-mail wel te kwalificeren als geneesmiddelenreclame? En kan de boete opgelegd worden aan het PR-bureau, of had alleen de producent aangesproken kunnen worden?
 
De rechter oordeelt allereerst dat de e-mail inderdaad geldt als geneesmiddelenreclame. De rechtbank stelt vast dat het persbericht is verzonden met het kennelijke doel om de verkoop van het geneesmiddel te bevorderen. Dat is niet toegestaan.
 
Dan de écht spannende vraag: is het PR-bureau juridisch verantwoordelijk voor deze overtreding? Ook hier is de rechter het eens met VWS. Volgens het bestuursrecht is de ‘overtreder’ onder andere degene die de verboden handeling “fysiek heeft verricht”. Dat is in dit geval het PR-bureau Edelman, dat de e-mail verstuurde aan de Telegraaf-journalist. De rechtbank vindt bovendien dat de overtreding is toe te rekenen aan het PR-bureau. Edelman had nog betoogd dat het handelde in opdracht van de producenten van het geneesmiddel en dus zelf niet verantwoordelijk was, maar dat maakt de zaak volgens de Rechtbank niet anders. In dit geval hadden de producenten bovendien een duidelijke instructie heeft gegeven: het persbericht was alleen bedoeld voor de medische vakpers.
 
Conclusie: pas als PR-bureau extra op met de overtreding van door de overheid gehandhaafde reclameregels. Dat geldt bij reclame voor geneesmiddelen, maar bijvoorbeeld ook voor gezondheidsclaims bij levensmiddelen, tabaksreclame en kansspelreclame. Overtreding van de regels geeft niet alleen een risico voor de klant, maar ook voor het bureau zélf. Dat geldt voor PR-bureaus, maar bijvoorbeeld ook voor reclamebureaus.

Bram Duivenvoorde, advocaat reclamerecht  

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+