Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Rabobank-commercial: te harde belofte om wereldvoedselprobleem op te lossen?

Rabobank-commercial: te harde belofte om wereldvoedselprobleem op te lossen?
19 december 2017 - “Heb je even? Stel je eens voor dat er genoeg en gezond voedsel is voor iedereen. Probeer je dat eens in te beelden. Stel je eens voor dat we meer voedsel produceren zonder de aarde uit te putten. Dat we landbouwgrond herstellen en minder verspillen. Stel je eens voor dat niemand meer hoeft te vluchten voor honger. En dat er minder conflicten zijn. En stel je nu eens voor dat het een bank is die hiervoor opstaat. Een bank opgericht door en voor boeren, die alles weet van voedsel en landbouw en snapt dat je samen meer bereikt. Stel je eens voor dat we wereldwijd de slimste innovaties van onze klanten en partners helpen kickstarten en opschalen. En samen de grootste voedselissues aanpakken op zes continenten. Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen en dat je ons aan deze belofte mag houden.”
 
Een veelbesproken televisiecommercial. Rabobank houdt de kijker op emotionele toon en voorzien van emotionele beelden een toekomstbeeld voor, waarin niemand honger lijdt. De commercial lijdt tot klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC). Gaat Rabobank te ver in haar belofte?
 
De RCC beantwoordt deze vraag bevestigend. De crux zit hem voor de RCC in de laatste zin: “Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen en dat je ons aan deze belofte mag houden.” Hiermee wordt de uitgesproken intentie een harde belofte, aldus de RCC. Rabobank heeft wél aangetoond dat zij via verschillende projecten probeert bij te dragen aan de oplossing van het wereldvoedselprobleem, maar motiveert onvoldoende dat haar aanpak daadwerkelijk tot een oplossing zal leiden.
 
Interessant: daargelaten of de commercial wel of niet sympathiek is, is het de vraag of de gemiddelde consument de commercial inderdaad opvat als belofte dat Rabobank het wereldvoedselprobleem zal oplossen. Een andere lezing ligt wat mij betreft meer voor de hand, namelijk dat Rabobank belooft zich in te zetten om bij te dragen aan een oplossing. Best een strenge uitspraak dus. Rabobank koos er kennelijk voor om niet in beroep te gaan tegen de uitspraak en de commercial aan te passen: de belofte uit de laatste zin is verwijderd.
 
Bram Duivenvoorde, advocaat intellectuele eigendom en reclame

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+