Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Reclamecode Social Media nog altijd in ontwikkeling

Reclamecode Social Media nog altijd in ontwikkeling
5 april 2017 - De Reclamecode Social Media (“RSM”) bestaat sinds 2014 als onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. De belangrijkste regel? Als een bedrijf iemand stimuleert om reclame te maken, moet het voor de lezer of kijker duidelijk zijn dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld door het gebruik van #ad. Op 31 maart 2017 is de toelichting bij de RSM verduidelijkt. Wat houdt dat in?
 
Elke code wordt zo nu en dan geëvalueerd en waar nodig geüpdatet of verduidelijkt. Er bestond in praktijk kennelijk onduidelijkheid over het begrip ‘verspreider’ uit de RSM, aangezien een toelichting is opgenomen bij deze definitie. Zo wordt nu expliciet vermeld dat “bij een Verspreider gedacht kan worden aan bloggers, vloggers en/of online content creators.”

De tweede aanpassing ziet op de verduidelijking van artikel 3 RSM. Dit artikel regelt de verplichting dat een Relevante Relatie (“RR”) tussen adverteerder en influencer als zodanig kenbaar moet zijn. Bij de toelichting bij dit artikel is nu een tweede voorbeeld toegevoegd. Het voorbeeld lijkt een vastlegging van wat eerder is bepaald door de RCC in twee uitspraken waarin vlogger Mascha Feoktistova centraal staat. (Verwijzingen toegevoegd).

Voorbeeld II:
een vlogger maakt een video weblog (vlog) over een bepaald product of een bepaalde dienst en heeft daarvoor in ruil een vergoeding in geld of in natura ontvangen. Deze vlog wordt via Social Media verspreid. De betaling van de vergoeding in geld of enig ander voordeel waardoor een relevante relatie met de adverteerder is ontstaan, kan voorafgaand, tijdens of na het maken van de vlog zijn ontvangen. (Zie Mascha & Swiss Sense en de noot van Daniël Haije bij deze uitspraak). In de vlog zelf, en/of op een duidelijk zichtbare plek in de titel/beschrijving van de vlog, dient vermeld te worden dat de vlogger een vergoeding in geld of natura van de Adverteerder ontvangt of heeft ontvangen. (Zie Mascha & Dr. Jani).”
 
Wat is er dan precies veranderd vraag je je misschien af? Eigenlijk niet zoveel. De RSM was altijd al van toepassing op bloggers & vloggers. Dit volgde alleen niet expliciet uit de bewoordingen van de RSM. Onder de ‘vernieuwde’ RSM bestaat hierover in elk geval geen twijfel meer.
 
Vragen over het inzetten van influencers of over de RSM? Bel gerust!
 
Stephanie Reinders Folmer, sectie reclamerecht
 

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+