Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Stirring things up: ingrediënten en voedingswaarden verplicht voor alcoholische dranken

Stirring things up: ingrediënten en voedingswaarden verplicht voor alcoholische dranken
13 maart 2018 - Op 29 maart vorig jaar schreef ik dat de Europese Commissie de alcoholindustrie opriep om met een voorstel te komen voor zelfregulering over de etikettering van alcoholische dranken (>1,2 % alcohol). Dit voorstel moet gaan over de vermelding van de lijst van ingrediënten en voedingswaardevermelding op het etiket. Tot op heden is alcohol namelijk uitgezonderd van de verplichting om deze informatie op het etiket te zetten. De Europese Commissie gaf de industrie een ambitieuze termijn: binnen een jaar moest een voorstel op tafel liggen. Inmiddels is er nieuws: het is de industrie gelukt om de termijn te halen!
 
Voorstel
Gisteren is officieel het document aan Europese Commissielid Vytenis Andriukaitis (verantwoordelijk voor Gezondheid en Voedselveiligheid) overhandigd. Het voorstel beschrijft hoe de industrie (een club van zeven Europese brancheorganisaties voor producenten van bier, wijn, cider en sterk alcoholische dranken) transparante informatie aan consumenten over ingrediënten en voedingswaarden van alcoholische dranken zal gaan verschaffen.
 
Dit wordt uitgewerkt aan de hand van aantal uitgangspunten dat geldt voor alle alcoholische dranken. Daarnaast worden in bijlagen sectorspecifieke regels uiteengezet voor bier, cider, likeuren en wijn. Het is echter wel de bedoeling dat de regels voor de specifieke sectoren onderling (logisch) samenhangen en consistent zijn. Samenwerking tussen sectoren blijft daarom belangrijk.
 
In het voorstel zegt de industrie toe dat de lijst van ingrediënten en voedingswaarden aan consumenten zal worden gecommuniceerd. Dat kan op het etiket of “off-label” wanneer die informatie via het etiket op eenvoudige wijze toegankelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een link, barcode of QR-code op het etiket. Bedrijven mogen zelf bepalen op welke manier ze de informatie aan consumenten zullen verstrekken, mits in overeenstemming met de algemene etiketteringsregels, de beginselen uit het voorstel en de sectorspecifieke bijlagen.
 
Wijn
Dat het vermelden van de lijst van ingrediënten en voedingswaarden nog best ingewikkeld kan zijn voor dit soort producten, blijkt bijvoorbeeld uit de bijlage die is toegespitst op wijn. Door het natuurlijk karakter van wijn of de gekozen productiewijze kan de samenstelling van jaar tot jaar, en naarmate de wijn langer in de fles blijft, verschillen. Dat heeft uiteraard gevolgen voor het correct vermelden van de lijst van ingrediënten en voedingswaarden.
Gezocht zal worden naar een heldere en duidelijke manier van het verstrekken van informatie, waarbij recht wordt gedaan aan de aard van het product. Voor wijn zal ook de mogelijkheid worden onderzocht voor het online verstrekken van (extra) informatie, bijvoorbeeld via de website WineinModeration.
 
Handhaving en evaluatie
Verder beschrijft elke bijlage hoe de sector ondernemingen zal ondersteunen bij het implementeren van de nieuwe regels. Ook zal elke sector een eigen rapportage- en klachtensysteem opzetten, om ervoor te zorgen dat klachten tijdig worden behandeld. In maart 2021 (dus pas over drie jaar) zal de industrie een rapport uitbrengen over de voortgang van de implementatie.
 
Een eerste stap is gezet, maar concrete regels zijn er voorlopig nog niet. De komende tijd zullen de sectoren eerst flink verder aan de slag moeten om de algemene principes uit het voorstel uit te laten kristalliseren tot specifieke vereisten waar bedrijven mee aan de slag kunnen.
 
Sarah Arayess, advocaat Health, Beauty & Food law

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+