Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Te grote soepballen in te dikke soep - misleidt Unox?

Te grote soepballen in te dikke soep - misleidt Unox?
2 mei 2017 - Te grote soepballen in te dikke soep – misleidt Unox?
 
Afgelopen maand behandelde de Voorzitter van de Reclame Code Commissie maar liefst twee klachten over Unox rijk gevulde tomatensoep. Volgens de klagers zou Unox met reclame-uitingen misleiden.

Reclame-uitingen mogen de consument niet misleiden, zo luidt een van de belangrijkste regels van het reclamerecht. Anders gezegd: de reclame mag geen onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige informatie bevatten waardoor de consument een beslissing neemt die hij anders niet zou hebben genomen. Denk bijvoorbeeld aan een vliegticket, waarvan de prijs bij het afrekenen ineens veel hoger is.

Subtiele grens
Ook bij food is misleiding een hot topic. Het staat vaak in de consumentenbelangstelling, denk alleen al aan het Gouden Windei van Foodwatch. Maar: er is nog heel veel ruimte over voor producenten. De consument is immers best slim en begrijpt dat reclame en overdrijving heel goed samen gaan. Zo weet de consument dat de tomaatjes en sla op de hamburger in werkelijkheid heus niet zo knapperig zijn als afgebeeld op de billboards. Waar ligt de subtiele grens tussen geaccepteerde reclame overdrijvingen en misleiding? De Reclame Code Commissie oordeelt hier regelmatig over. Afgelopen maand behandelde de Voorzitter van de Reclame Code Commissie maar liefst twee klachten over Unox rijk gevulde tomatensoep.

Rijk gevuld met gehaktballen?
De consument klaagde over de televisiecommercial van Unox. Daarin is te zien dat een jongetje uit school komt net nadat een regenbui is afgelopen. Onderweg naar huis maakt hij zichzelf opzettelijk lekker nat met regenwater. Wanneer hij thuis komt schenkt zijn moeder voor hen beiden een kop Unox tomatensoep in. Ze vraagt zoonlief of hij zojuist in de regenbui heeft gelopen en ze geeft ze hem een extra gehaktbal. De voice-over klinkt: “Geef ook iets extra’s met de nieuwe Unox rijk gevulde tomatensoep met extra gehaktballen”. 

De klaagster is van mening dat de gehaktbal in de commercial het formaat van een bitterbal heeft, terwijl de soepballen in werkelijkheid veel kleiner zouden zijn. Zou de klager ze opgemeten hebben, vragen wij ons af.
Klacht nummer twee gaat over de dikte van de soep. In de commercial is een dikke tomatensoep te zien, terwijl het product in werkelijkheid waterig zou zijn. Klaagster voegt hieraan toe dat ze alle soep uitgeprobeerd heeft en geen enkele soep heeft kunnen vinden die er zo gebonden uitziet als die in de commercial. De commercial komt niet overeen met het werkelijke product en daarom is sprake van misleiding, aldus klaagster.

Groot of extra? Wie biedt?
De Voorzitter van de Reclame Code Commissie meent dat de Reclame Code Commissie de klacht zal afwijzen en doet daarom direct zelf uitspraak. Hij overweegt dat levensmiddelen altijd in optimale staat worden afgebeeld om de aantrekkelijkheid van het product te verhogen. Denk maar aan die hamburger. Zolang de consument niet wordt misleid, is enige overdrijving een normale en geaccepteerde gang van zaken. De Voorzitter merkt op dat reclame gemaakt wordt voor soep met extra gehaktballen. Het aantal gehaktballen zal daarom centraal staan voor de consument, en niet de grootte hiervan. Dit gaat dus goed voor Unox. Blijft over: de dikte van de soep. De Voorzitter vindt dat Unox voldoende heeft bewezen dat de soep in de commercial niet teveel afwijkt van de werkelijkheid. De consument verwacht enige overdrijving, waardoor de commercial geen exacte weergave van de werkelijkheid hoeft te zijn.

Overdrijven mag
De Voorzitter wijst daarom allebei de klachten af. Conclusie? Unox mag best een beetje overdrijven; van de consument mag een kritische houding worden verwacht. Die prachtige, smakelijke, beelden waarbij het water je uit de mond loopt tijdens het reclameblok zijn gewoon oké. Zolang de consument bij het zien van de reclame niet direct naar de supermarkt holt om een pak Unox soep te halen vanwege de grootte van de gehaktbal en de heerlijke dikte van de soep, zit Unox wat betreft de Reclame Code Commissie goed.

Zie ook: VMT Nieuws
 
Ebba Hoogenraad, Health Beauty Food advocaat

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+