Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Tips voor een ontspannen zomer

Tips voor een ontspannen zomer
3 augustus 2018 - Vorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke beslissingen gedurende de hitte. Hitte zou voor meer stress en meer agressiviteit zorgen. Je loopt hierdoor het risico dat je beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.

Omdat belangrijke beslissingen op de werkvloer toch echt genomen moeten worden, maar stress en agressiviteit de sfeer niet bevorderen, komt Hoogenraad & Haak met een paar handige juridische tips voor de reclamewereld. Zo worden die grote beslissingen toch iets eenvoudiger en kan stress op de werkvloer worden beperkt, ondanks die ongekende hitte.
 
  1. 1. Wil je gebruikmaken van het portret van een bekend persoon in een reclame? Dan kun je ervan uitgaan dat dit niet is toegestaan zonder dat je toestemming hebt verkregen. Max Verstappen heeft (vooralsnog) €150.000,- schadevergoeding toegewezen gekregen voor het gebruik van een Max Verstappen look-a-like in de reclame van Picnic. Waarom? Omdat hij dit bedrag zelf in rekening had kunnen brengen als hij wel zijn medewerking had verleend. Tip: zorg voor toestemming van de BN’er en leg rechten en plichten goed vast!
     
  2. 2. Werk je veel samen met freelancers? Check eens of jullie de overeenkomsten met freelancers op orde hebben. Freelancers blijven in beginsel auteursrechthebbende op alles wat zij in opdracht van een reclamebureau maken. Tip: via een goede freelancerovereenkomst kan een voorafgaande auteursrechtoverdracht worden geregeld en kan veel gezeur worden voorkomen.
     
  3. 3. Ben je helemaal ‘safe’ als je gebruikmaakt van Stockfoto’s in reclame-uitingen? Het antwoord: nee. Het auteursrecht op de afbeelding is vaak afgekocht, maar toch kan het zijn dat je inbreuk maakt op de rechten met betrekking tot afgebeelde personen, gebouwen of producten. Zo ver gaat de garantie die de meeste stock-foto bedrijven geven dus niet! Wanneer je toch inbreuk blijkt te maken, geven deze bedrijven vaak een maximumbedrag van rond de €20.000,- per content-item als vergoeding. Ook mag je foto’s met een standaardlicentie vaak niet op fysieke producten gebruiken. Tip: hou in het achterhoofd dat stockfoto’s geen volledige garanties geven. Zelf een foto maken is altijd beter!
     
  4. 4. Je kunt de woorden ‘AVG’ en ‘privacy’ vast niet meer horen. Toch vallen we je er nog eens mee lastig. Sinds de komst van de AVG wordt veel verlangd van het bedrijfsleven op het gebied van privacy. Is jullie privacybeleid op orde? Is er gedacht aan een Register voor verwerkingsactiviteiten? Maak je gebruik van derde partijen en geef je persoonsgegevens door aan hen? Grote kans dat je een verwerkersovereenkomst moet sluiten. Tip: neem privacy (toch maar) serieus!

Dominique Geerts, advocaat reclamerecht

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+