Hoogenraad & Haak is a good and reputable firm. Especially Ebba, with whom we work on a regular basis, is an excellent sparring partner in her field of expertise.

Heineken

Much-acclaimed boutique Hoogenraad & Haak stands out for its insight in the advertising space.

WTR 1000 (2016)

Excellent track record for soft IP advice, covering trade marks, copyright and advertising issues. Experienced in advising across a range of sectors, including fashion, food and retail.

Chambers Europe 2015

Very accessible, excellent advisors. They walk the extra mile in protecting our trademarks and designs.

Coerceo company

Hoogenraad & Haak counsel us efficiently and effectively – absolutely star-worthy.

Alliance Gastronomique

High quality, high speed of service and very pleasant to work with. The only law firm we go to.

Alfred

The firm’s expertise on advertising law and (promotional) games of chance is outstanding. They always respond rapidly and thoroughly.

Nationale Postcode Loterij

Our advertising law team for many years now. Always high quality. Always quick and clear advice. Creative solutions with a personal touch.

TBWA\

My advice: whenever you feel insecure about the consequences things may have - check out Hoogenraad & Haak first. Believe me, they know what they are talking about. Make sure you never regret not having checked.

Havas Lemz

"The lawyers are open, flexible and easy to communicate with, which is important in our business where you have to act fast."

Chambers Europe 2014

A reliable partner for many years, whose up to date legal knowledge and network perfectly fit our (inter)national marketing communication activities.

Bloemenbureau Holland

They effectively considered our problem to be their problem. Their commitment, drive and the creative solutions they came up with resulted in maximum success.

EVA Optic

Highly recommended for any case that requires an understanding of business, legal and strategic considerations.

UFA Film und Fernseh GmbH (dochter van RTL Group)

They do not only analyse issues well but also suggest creative solutions. Their high quality and clear advice is always quickly delivered.

Yakult

Lawyers I can always rely on, quickly understand the commercial aspects and always very creative in solving. A big plus for me is that I can link them directly with the business, which means they are very practicable, easy to communicate with and quick.

Thomas Cook

The lawyers here are “down to earth, approachable and lively”, and “handle demanding clients superbly, all while working to tight deadlines and delivering to a high standard - without charging the earth”.

WTR 1000 (2015)

Our trusted advisor on advertising matters. High quality, personable and pro-active assistance.

easyJet

The pre-eminent firm in the Netherlands for advertising law.

Chambers Europe 2013

Great expertise in both advertising and trade mark law. Very quick and effective in dealing with competitors’ comparative advertising campaigns.

Grote Nederlandse optiekketen

Our trustable firm for IP related work in the Netherlands. Smart, realistic and efficient litigators with cross border operating capacity.

Camper

To us, Hoogenraad & Haak equals a personal approach, high quality advice and very fast service - all pro bono.

dance4life
Nieuws

Tofumelk mag geen melk heten!

Tofumelk mag geen melk heten!
3 oktober 2017 - What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter  zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout! Dat mag geen ‘melk’ heten, want het komt uit plantaardige soja of tofu. Melkklieren zijn daarbij niet te bekennen.

TofuTown.com Duitsland heeft tot aan het Hof van Justitie geprocedeerd om haar tofumelk toch die naam te mogen geven. Zonder resultaat. Het Hof van Justitie kon ook eigenlijk niet anders; de wettelijke definitie is klip en klaar en daar voldoet tofumelk niet aan. Zelfs disclaimers (‘geen echte melk’) helpen dan niet. De Zuivelverordening kent wel een paar historische uitzonderingen, zoals pindakaas (geen kaas in te vinden) en kokosmelk (het sap van de kokosnoot, geen echte melk). Maar dat is een limitatieve lijst en soja en tofu staan daar niet op. Helaas pindakaas….

Het blijft wel gek natuurlijk. Fabrikanten zoeken het noodgedwongen in allerlei fantasienamen om het woord ‘melk’ op de verpakking te vermijden: Ricedream voor in je havermout en een vleugje sojadrank in je koffie. En tegelijkertijd staat in menig koffiebarretje ‘cappucino met sojamelk’ op de kaart. Want de gemiddelde Nederlander gebruikt het als melk en noemt het dus melk. Ondertussen weet de consument drommels goed dat sojamelk plantaardig is. Misleiding is dus niet aan de orde. De oplossing voor deze gekke situatie? Een uitbreiding van de lijst met uitzonderingen op de verordening voor Landbouwproducten, met als argument dat de toevoeging ‘melk’ juist heel precies voor de consument aangeeft wat de textuur en toepassing is van dit soja- of tofuproduct. Nog even een rondje Brussel ….

Ebba Hoogenraad en Sarah Arayess, advocaten Health, Beauty & Food Law
 

Print dit artikel

Dit artikel delen via:
Twitter LinkedIn Facebook Google+