Mayonaise: een ei hoort erbij

Just-Mayo.png

Voor sommige productnamen bestaan strikte regels. Mayonaise is zo´n productnaam die je niet zomaar op een etiket mag plakken. Wil je een product als ´mayonaise´ kunnen verkopen dan moet het ten minste 70% vet en 5% eigeel bevatten. In Nederland is deze verhouding wettelijk vastgelegd in artikel 4 Warenwetbesluit Gereserveerde aanduidingen. In de VS bestaan soortgelijke regels. Mayo zonder ei, is geen mayo. Althans, dat bepleit Unilever in een rechtszaak in de VS.

Unilever heeft een geschil met Hampton Creek. Die brengt mayonaise zonder ei op de markt onder de naam “Just Mayo”. In plaats van eigeel bevat het product gele erwten. De bedrijfsfilosofie van Hampton Creek is om plantaardige voedingsmiddelen op de markt te brengen met behulp van nieuwe technologieën. Een nobel streven. In dat kader keren de oprichters zich bijvoorbeeld ook tegen de industriële productiewijze van eieren. Vandaar dat “Just Mayo” geen ei bevat.

Ondertussen krijgt Unilever de nodige kritiek te verduren omdat de marktgigant een kleine, verantwoord ondernemende start-up zou aanvallen. Voor die ideologische visie valt natuurlijk wat te zeggen, maar Unilever heeft wel een punt als het gaat om de productnaam. Andere marktspelers moeten zich ook gewoon aan de regels houden. Wat dat betreft had Hampton Creek haar product misschien beter “No Mayo” – zonder afbeelding van een ei op de verpakking – kunnen noemen.

Inmiddels heeft Unilever op 19 december 2014 laten weten af te zien van de rechtszaak zodat Hampton Creek de gelegenheid heeft de labels aan te passen. Unilever deelt het streven van Hampton Creek naar een duurzamer wereld.

Christine Fontaine

Mayonnaise: an egg goes with it

Some product names are bounded by strict rules. Mayonnaise is such a product name. You cannot just stick that name on a label. The product must contain at least 70% fat and 5% egg yolk should you want to call it 'mayonaise'. In the Netherlands, this ratio is legally defined in Article 4 Reserved Indications Decree (“Warenwetbesluit Gereserveerde aanduidingen”). In the US there are similar rules. Mayonnaise is not mayo without an egg in it. At least, that is what Unilever claims in a lawsuit in the US.

Unilever has a dispute with Hampton Creek. Hampton Creek introduced “Just Mayo” on the US market. Instead of egg yolk the product contains yellow peas. The company’s philosophy is to bring plant foods on the market using new technologies. A noble pursuit. In that context the founders also turn against the industrial production of eggs. Hence "Just Mayo" does not contain egg.

Meanwhile, Unilever has to endure some criticism. A leading company that attacks a responsible entrepreneurial start-up. That’s what critics say. Understandable, from an ideological perspective. However, Unilever has a point when it comes to the product name. Other market players also must play by the legal rules. In that respect, "No Mayo" - without the image of an egg on the packaging - would have been a better name for Hampton Creek’s product.

Meanwhile, Unilever announced on 19 December 2014 to abandon the lawsuit so Hampton Creek has the opportunity to customize the labels. Unilever shares the aspiration with Hampton Creek for a more sustainable world.

Christine Fontaine

Daniël Haije