Bullfight: Red Bull / Osborne (TORO XL)

[:nl]

Bulls on steroïds. Wie kent ze niet, de energy drinks die zijn voorzien van stieren en in langwerpige blikjes worden verkocht? Red Bull is een bekend merk dat stieren gebruikt ter onderscheiding van haar taurine drankje. Zij begon ermee en heeft van meet af aan fel gereageerd op concurrenten die ook een stier gebruiken. Zo ook tegen Osborne, waarvan de welbekende ‘vredige’ stier (rechts) al jaren op Sherry en andere alcoholische dranken prijkt. En sinds 2006 ook op haar eigen energy drink.
Het hof Den Haag heeft beoordeeld of de vormgeving van het blikje TORO XL van Osborne te veel lijkt op het Red Bull merk (de single bull). Hoewel het in beide gevallen om een stier gaat, ziet het Hof de nodige verschillen. In het geval van Red Bull gaat het om een dynamisch, energiek en vechtend beest, terwijl de stier van Osborne statisch, rustig en vredig is afgebeeld. Er bestaat geen begripsmatige overeenstemming tussen de afbeelding op het blikje van Osborne en de stier van Red Bull. De gemiddelde consument zal niet in verwarring komen. Dat het in beide gevallen om energy-drinks gaat, doet daar niet aan af.
Red Bull meent dat Osborne dan in ieder geval (ten onrechte) profiteert van de bekendheid van haar merk: kielzogvaren zoals wij kennen uit de zaak l’Oréal/Bellure. Osborne ging immers pas energy drinks met een stier verkopen nadat Red Bull de markt al had veroverd. Ook in dat betoog gaat het hof niet mee. Hoewel veel mensen een verband leggen tussen Red Bull en de combinatie energy-drink-met-stier, wordt geen afbreuk gedaan aan het onderscheidend vermogen van de Red Bull stier. De rustige stier beïnvloedt de onderscheidende kracht van de fighting bull niet. Sterker nog, Osborne heeft juist gedaan aan brand expansion. Zij heeft haar ‘paraplumerk’ gebruikt voor andere producten dan alleen alcoholische dranken en zo haar assortiment vergroot. Het hof neemt aan dat Osborne daarmee juist van de kracht van haar eigen merk is uitgegaan en niet van de bekendheid van Red Bull.
TORO XL zal wel als een rode lap blijven werken op Red Bull.
Daan van Eek, merken advocaat

[:en]

Bulls on steroids. Who can miss them, the energy drinks depicting bulls and sold in long cans? Red Bull is a famous brand that uses bulls to distinguish its taurine drink. It was the first and since then has fiercely responded to competitors that also depict a bull. As with Osborne, which has used the well-known “peaceful" bull (on the right) for sherry and other alcoholic drinks for years, and since 2006 has been using the bull for its own energy drink.
The Appeal Court of The Hague assessed whether the design of Osborne's TORO XL can was too similar to the Red Bull logo (the single bull. Although it concerns a bull, in both cases the Court of Appeal saw the necessary differences. In the case of Red Bull it is a dynamic, energetic and fighting beast, whereas the Osborne bull is static, quiet and peaceful. There is no correspondence between the depiction on Osborne's can and the Red Bull bull. The average consumer would not be confused. The fact that both cases concern energy drinks does not change this.
Red Bull believes that in any case Osborne is still wrongfully profiting from the familiarity of its brand: free riding as familiar from the l’Oréal/Bellure  case. Osborne started to sell energy drinks with a bull after Red Bull had conquered the market. The Court of Appeal did not agree with this argument either. Although many people make a connection between Red Bull and the combination energy drink and bull, this is not detrimental to the Red Bull bull's distinctive character. The quiet bull does not affect the distinctive power of the fighting bull. What is more, Osborne has carried out brand expansion – using its umbrella brand for other products besides alcoholic drinks and expanding its assortment. The Court of Appeal believes that Osborne proceeded from the power of its own brand, and not from the reputation of Red Bull.
TORO XL will continue to make Red Bull see red.
Daan van Eek, specialist on trademark law in the Netherlands

[:]

Daniël Haije