De asterisk, broodnodig bij een generieke gezondheidsclaim

 

Marketing gebruikt graag een algemene, ‘generieke’ gezondheidsclaim. Dat bekt lekkerder. Bijvoorbeeld: ‘voel je fit’. Dat mág volgens de Claimsverordening, mits deze gepaard gaat met een specifieke, toegelaten, gezondheidsclaims (bijvoorbeeld: ‘vitamine C draagt bij aan een normale energiehuishouding’). Maar wat houdt dat ‘gepaard gaan met’ in? Hoe dichtbij moet de specifieke claim staan: direct ernaast, of ergens op dezelfde zijde van de verpakking? Mag het ook op de achterzijde?

asterisk2.png

Na lang wachten gaf het Hof van Justitie EU het antwoord in de zaak Dr. Willmar Schwabe/Queisser Pharma (C-524/18). Kort gezegd: het woord ‘gepaard gaan met’ uit artikel 10 lid 3 Claimsverordening heeft volgens het EU hof o.a. een visuele component. De consument moet het makkelijk kunnen zien. In principe moet de specifieke gezondheidsclaim daarom dichtbij de generieke claim staan: dus vlak in de buurt. Maar, in bijzondere gevallen, bijvoorbeeld als de volledige tekst niet op dezelfde kant van de verpakking past, mag - bij wijze van uitzondering – de specifieke claim op de achterkant van de verpakking staan, mits voorzien van een expliciete verwijzing zoals een asterisk.

Op een verpakking zal al snel sprake zijn van veel tekst op de voorzijde. Dan kan de asterisk geplaatst bij de generieke claim uitkomst brengen. En vervolgens dus het sterretje met de bijbehorende specifieke claim op de achterkant.

In advertenties zal vaak wat meer ruimte over zijn. Maar misschien kan ook dan een asterisk met verwijzing onderaan de advertentie toegepast worden. Maar onze tip: gebruik dan wel een voldoende groot lettertype zodat het nog goed genoeg leesbaar is. Want het moet volkomen duidelijk én helder zijn voor de consument waarop precies die algemene gezondheidsclaim is gebaseerd.

Ebba Hoogenraad