Naam 'Nero Champagne' geen geldig merk voor Champagne

'Nero Champagne' is geen geldig merk voor Champagne, zo besliste het Gerecht van de EU. In deze uitspraak stond de beschermde oorsprongsbenaming (BOB) van de welbekende drank Champagne centraal. Maar ook de vraag of de kleurverwijzing in de naam verwarring kan veroorzaken bij het relevante publiek.

Nero Lifestyle Srl wilde het Uniemerk Nero Champagne registreren voor Champagne. De lobbyclub van Champagneproducenten maakte tegen deze aanvraag bezwaar, op grond van de beschermde oorsprongsbenaming (BOB) ‘Champagne’. Na de oppositie ging de producent in beroep en uiteindelijk legden verzoekers de zaak voor aan het Gerecht van de EU.

Misleiding

Het Gerecht gaf de Champagneproducenten gelijk. De wet sluit inschrijving van een merk dat een BOB bevat of daaruit bestaat niet uit. Weigering kan alleen plaatsvinden als het gebruik onder een van de verboden gevallen valt. Bijvoorbeeld als misbruik wordt gemaakt van de reputatie van de BOB. Zelfs als de producten voldoen aan de kwaliteitseisen van het productdossier van de BOB, moet worden beoordeeld of het merk de betreffende reputatie niet uitbuit. Gewoonlijk neemt men aan dat er geen uitbuiting is als het merk uitsluitend wordt gebruikt voor producten die aan de strenge BOB-eisen voldoen. Toch kan dit vermoeden in specifieke gevallen worden weerlegd. In dit geval is er geen sprake van uitbuiting, maar van misleiding.

Druivensoort of kleur

Het relevante Italiaanstalige publiek vat ‘nero’ op als een verwijzing naar de druivensoort (zoals pinot noir), óf als ‘zwart’. Dat publiek zal dan denken dat het om een nieuwe soort ‘zwarte Champagne’ gaat. Maar volgens het productdossier van de BOB kan Champagne alleen wit of rosé zijn. Champagne en wijn worden vaak omschreven aan de hand van kleur, dus zal het relevante publiek denken dat het om een nieuw product gaat. Nero Champagne is in zoverre dus misleidend.

Geen merkregistratie

Nero Lifestyle betoogde nog dat het relevante publiek de ‘merkenfamilie’ Nero kent en om die reden zou begrijpen dat het niet om zwarte wijn gaat. Maar deze merkenfamilie bleek helemaal niet zo bekend, dus dat argument ging niet op. Daarmee viel het doek voor Nero Lifestyle: ‘Nero Champagne’ kan niet als merk worden ingeschreven.

Auteur: dit artikel is geschreven door Evelien Huberts, advocaat bij bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT.

Deze tekst is eerder als column op VMT gepubliceerd.