De Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC.
Read MoreMaatschappelijk verantwoord ondernemen is een hot topic. Niet voor niets dragen steeds meer ondernemingen trots uit “verantwoord”, “klimaatneutraal” en “groen” te zijn. Maar niet iedereen is overtuigd van de oprechtheid van dit soort claims. Zo kwam het dat Varkens in Nood klachten indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC), tegen ING en ABN AMRO.
Read MoreGlenfiddich, Glenlivet, Glen Talloch en Glen Buchenbach zijn allemaal namen van whisky’s, maar slechts enkele daarvan mogen gebruik maken van het predicaat ‘Scotch Whisky’. Scotch Whisky is een zogenaamde beschermde geografische aanduiding (BGA). Hiervan mag alleen gebruik gemaakt worden als de whisky afkomstig is uit Schotland. Glen Buchenbach, een whisky afkomstig uit het Buchenbachtal in Duitsland, valt daarom buiten de boot en maakt geen gebruik van de term Scotch Whisky.
Read MoreFoodwatch is een bekende bij de Reclame Code Commissie. Met enige regelmaat dient de ‘voedselwaakhond’ klachten in over reclame voor voeding. Ditmaal moet de verpakking van M&M’s Peanut & Hazelnut eraan geloven.
Read MoreIn reclame mag je ‘reclametaal’ gebruiken. Zeker bij cosmeticareclame. De consument begrijpt heel goed dat daar vaak ook reclameoverdrijving bij komt kijken. Maar feitelijkheden over de werking moeten kloppen. Sinds de zaak over Biodermal 60+ dag- en nachtcrème bij het College van Beroep van de Reclame Code Commissie weten we nu precies wat de bewijsregels zijn voor een cosmeticaproduct.
Read MoreOp 6 september 2017 had de Rechtbank Amsterdam al geoordeeld dat het gebruik door Picnic van een lookalike van Max Verstappen in een jolig inhaakfilmpje niet door de beugel kan. Max werd door de rechtbank in de gelegenheid gesteld om zijn schade te onderbouwen.
Read MoreIn april oordeelde de Rechtbank Rotterdam in de tandenborstel-fitty tussen Philips en P&G. In een reclamecampagne vergeleek P&G haar Oral-B elektrische tandenborstel met de DiamondClean tandenborstel van Philips. Je raadt het al: Oral-B is flitsend afgebeeld, is “de beste” en “reinigt beter”. Het model van Philips is in het zwart weergegeven en daarbij letterlijk in de schaduw gezet. Philips is niet blij en vordert staking van de campagne bij de kortgedingrechter.
Read MoreVeel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS).
Read MoreEen tamelijk treurige trend: de laatste tijd heeft de Reclame Code Commissie (RCC) vrij veel klachten ontvangen over reclame waarin uiting wordt gegeven aan homoseksualiteit. De out-of-home-campagne van Suitsupply, waarin (oelala) zoenende mannen te zien waren, kon rekenen op flinke negatieve aandacht. Het regende klachten.
Read MoreDe inflatie van het begrip ‘verantwoord’ moet worden voorkomen, heeft de Reclame Code Commissie gedacht. Het is een breed verzamelbegrip. In de huidige maatschappij kiest de consument steeds vaker juist een verantwoord product, om zo een steentje bij de dragen.
Read MoreDe mooiste, ‘de lekkerste, ‘er is geen betere'. Het zijn aanprijzingen die we vaak voorbij zien komen in reclame. Je product aanprijzen met superlatieven mag best, maar waar ligt de grens tussen de mening van de fabrikant en een harde superioriteitsclaim? Die vraag kwam onlangs weer aan de orde in de rechtspraak.
Read MoreMag je de beschermde aanduiding ‘champagne’ gebruiken voor sorbetijs met 12% echte champagne? Volgens de producenten van Champagne niet: zij vinden dat dit inbreuk maakt op hun beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Aan de andere kant staat Aldi, dat vindt dat zij best de naam mogen gebruiken voor een product met echte champagne.
Read MoreDe term ‘melk’ is beschermd: dat woord mag alleen worden gebruikt als de melk afkomstig is uit dierenmelkklieren. Wat blijft dan nog over voor Alpro? Heel veel, blijkt uit de uitspraak van het Hof Den Bosch.
Read MoreIn 2017 is weer van alles gebeurd op het gebied van het reclamerecht. Voor wie wil weten hoe het zit met het gebruik van de term ‘duurzaam’, of de laatste ontwikkelingen op het gebied van goede smaak en fatsoen, of alcoholreclame en nog veel meer …
Read MoreDe lente is niet alleen de tijd van opbloeiende bomen en planten en nestelende vogels, het is ook de tijd van publicatie van advocatenranglijstjes. Chambers, Legal 500, WTR1000 - ze hebben allemaal onderzoek gedaan in de markt en komen in de lente met hun conclusies.
Read MoreVanaf 15 maart 2018 is de nieuwe Reclamecode Zuigelingenvoeding van toepassing. Deze Reclamecode vervangt de Gedragscode Reclame en Zuigelingenvoeding die in juli 2016 tot stand kwam door een samenwerking tussen de leden van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Read MoreOp 29 maart vorig jaar schreef ik dat de Europese Commissie de alcoholindustrie opriep om met een voorstel te komen voor zelfregulering over de etikettering van alcoholische dranken (>1,2 % alcohol). Dit voorstel moet gaan over de vermelding van de lijst van ingrediënten en voedingswaardevermelding op het etiket.
Read MoreBegin februari publiceerde de NVWA haar Specifieke interventiebeleid voor de samenstelling van levensmiddelen, dat zij per 1 maart 2018 hanteert. Dit interventiebeleid ziet op overtredingen met betrekking tot de samenstelling van bepaalde categorieën levensmiddelen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan voedingssupplementen, levensmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen, zuigelingenvoeding en nieuwe voedingsmiddelen.
Read MoreVanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG zal rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie gelden en vervangt de nationale Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp was gebaseerd op de Europese Richtlijn gegevensbescherming (Richtlijn). Aan de bepalingen van de AVG wordt nadere invulling gegeven in zogenoemde uitvoeringswetten. De Nederlandse Uitvoeringswet is momenteel bij de Tweede Kamer in behandeling.
Read More