Schoenontwerper Guillaume Philibert ontwerpt en verkoopt al enige tijd schoenen, de zogenaamde ‘Low Tops’, zoals de Low Top Python (links). Eerst deed hij dat als zelfstandig ondernemer, sinds 2014 vanuit de B.V. Filling Pieces. In 2015 lanceert concurrent De Schoenenfabriek de Sneaker Snake, hier rechts afgebeeld. Beide modellen lijken behoorlijk op elkaar. Een duidelijk inbreuk op auteurs- en modelrechten, zou je denken.
Read More“De Krullaards Perfect Body Reset therapie zet u weer recht. Met de plate kan de scheefstand van het bekken ten opzichte van de wervelkolom worden opgeheven”. Dat beloofde Krullaards op haar website. Therapie waarbij een patiënt in verschillende houdingen op een trilplaat gaat staan zou bekkenscheefstand en daarmee beenlengteverschil verhelpen. De claim leidde tot een klacht bij de Reclame Code Commissie.
Read MoreIn een geschil over twee octrooien (ook wel patenten genoemd) op het gebied van interactieve televisieschermen, ging het om de vraag of de geoctrooieerde vindingen van Smart Technologies UCL geldige octrooien hadden opgeleverd en of CTouch Europe BV daarop inbreuk maakt. CTouch claimde dat Smart Technologies haar inbreukvorderingen niet duidelijk genoeg had gemotiveerd.
Read MoreKleine kinderen zijn bang in het donker. En ook hééél bang voor de enge clown op een abriposter voor het jaarlijkse Halloween-feestje in Walibi. De abri bevindt zich nog geen 170 meter van een kinderopvang en peuterspeelzaal. Te dichtbij, vindt de Reclame Code Commissie. Natuurlijk, de vraag of deze advertentie in strijd is met de goede smaak & fatsoen is subjectief. Maar … bij buitenreclame kún je er niet omheen, dus die gaat eerder over de schreef.
Read MoreNa een strijd van ruim 17 jaar kreeg adidas eindelijk gelijk bij het hof Arnhem-Leeuwarden. In de tussentijd kwam de zaak bij vele rechters op het bureau (het Hof van Justitie EU, de Hoge Raad). Daar ging het onder andere om de vraag óf een 3-strepenpatroon wel een merk kan zijn. Het Hof van Justitie EU besliste dat dit zo was. Aardig is dat de zaak ooit begon als kort geding. Het hof neemt nu aan dat er ook na 17 jaar nog steeds ‘voldoende spoedeisend belang’ is bij de vorderingen van adidas, nu de inbreuk nog altijd wordt ontkend.
Read More“Mmm, lekker. Mmm, ook lekker.” De reclame-uitingen van Lidl in de campagne “Waar kies jij voor?” kunnen door de beugel. Dat besliste de Reclame Code Commissie (RCC) op 7 maart 2016. In deze campagne vergeleek Lidl een aantal huismerkproducten met die van een A-merk. De reclames toonden de producten naast elkaar met de prijs erbij. Proefpersonen in de televisie- en radiocommercials noemden het A-merkproduct “lekker” en het Lidl-product “ook lekker”.
Read MoreBlendle is een soort online kiosk waar je losse artikelen uit kranten en tijdschriften kunt kopen. Al bij de start in april 2014 steigert Pictoright over de rechten op de afbeeldingen die Blendle bij de artikelen publiceert. Eind vorig jaar, 16 maanden later, pakt Pictoright alsnog door en start een kort geding.
Read MoreReclamebureau Interbest organiseert in 2014 een schrijfwedstrijd rondom het EK-voetbal. Om de wedstrijd te promoten wordt een geinige advertentie gepubliceerd: “Heel Nederland doet mee!” Jammer genoeg voor Interbest doet de in de advertentie afgebeelde Louis van Gaal niet leuk mee. Hij heeft geen toestemming gegeven voor de advertentie. De oud-bondscoach beroept zich voor de Amsterdamse rechtbank op zijn portretrecht, en eist een schadevergoeding van EUR 95.815.
Read More