Smaakoptimalisatie is broodnodig!

In de TVC van Albert Heijn voor brood met het ‘Broodnodig’ label vertelt Bakker Patrick trots dat zijn verse brood alleen het broodnodige bevat. Klager is boos, want hij heeft op het etiket ontdekt dat het meergranenbrood ook dextrose bevat, en dat is nu juist niet broodnodig.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
GS Media/Sanoma: over het linken naar illegale content, HvJEU C 160/15

De grote lol van het internet ligt erin dat je makkelijk kunt linken naar een andere website. Die mogelijkheid moet niet zo maar worden beperkt – dat zou in strijd zijn met grondrechten als de uitingsvrijheid en de vrijheid van informatie. Maar mag je zo maar linken naar een website waarop auteursrechtelijk beschermd werk staat – een filmpje, een foto, een tekst?

Read More
Griezelen op YouTube

YouTube kan voor adverteerders fantastisch zijn. Op basis van de profielgegevens van de YouTube-kijkers kun je ze reclames wel of niet voorschotelen. Mooie targeting van je doelgroep. Dat dacht ook McDonald’s, die een lekker griezelige commercial lanceerde op YouTube: onheilspellende filmmuziek, een verlaten landhuis, een vrouw die tot haar schrik geconfronteerd wordt met de spookachtige gedaante van een jong meisje.

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Stoelendans

PMP produceert al sinds 2013 de twee-knoops oor fauteuil Janis (hier links). Concurrent Easysofa komt met een sterk gelijkende oor fauteuil op de markt: de Beto, in verschillende versies met één, twee of vier knopen. Janis vordert een inbreukverbod op grond van haar auteursrecht en ongeregistreerde Gemeenschapsmodelrecht. Maar volgens Easysofa heeft PMP (het ontwerp van) de Janis (ook) niet zelf verzonnen.

Read More