Waarschuwing: in NL wordt nu ook begonnen met het aanpakken van illegaal downloaden

In de landen om ons heen was het al gebruikelijk dat ook particulieren aangesproken worden op hun illegaal downloadgedrag en serieuze boetes opgelegd krijgen. In de Staatscourant was onlangs te lezen dat Dutch FilmWorks van de Autoriteit Persoonsgegevens nu ook toestemming heeft gekregen om de IP-adressen te verzamelen van particulieren die illegaal hun films en series downloaden.

Read More
Tofumelk mag geen melk heten!

What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout!

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
De opvoedtips van SIRE: de meningen (mogen) verschillen!

Ongeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Valt over smaak te twisten?

Er was eens een geschil over frieten, diepgevroren frieten wel te verstaan. J.R. Simplot Company heeft een modelregistratie voor verschillende gedraaide vormen. McCain Foods gaat diepgevroren aardappels ‘Rustic Twist’ verkopen, die qua uiterlijk daar veel van weg hebben. Modelinbreuk of niet?

Read More
Online verkoop zuigelingenvoeding: Foodwatch versus webshops

Commerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
Territoriale beperking van een inbreukverbod op een Uniemerk (combit/Commit)

Het Israëlische Commit Business Solutions verkoopt computerprogramma’s onder het teken COMMIT, waaronder via een Duitstalige website. De Duitse onderneming Combit Software vordert voor de bevoegde rechtbank voor het Uniemerk (het Landgericht Düsseldorf) een inbreukverbod, primair op grond van haar Uniemerk COMBIT en subsidiair op grond van haar Duitse woordmerk COMBIT.

Read More
Brandstofverbruik in autoreclame: nieuwe strenge uitspraak RCC

Op basis van Europese wetgeving is het verplicht om in een aantal typen reclame-uitingen voor personenauto’s de brandstof- en CO2-gegevens te vermelden. Dit moet de consument helpen in zijn keuze, zowel met het oog op de kosten als het milieu. De brandstof- en CO2-gegevens worden vastgesteld in Europese laboratoria, onder condities die tot in detail in de wet staan beschreven.

Read More