Tips voor een ontspannen zomer

Vorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke beslissingen gedurende de hitte. Hitte zou voor meer stress en meer agressiviteit zorgen. Je loopt hierdoor het risico dat je beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.

Read More
AdvertisingDaniël Haije
“Lekker gezonde kibbeling” – zo makkelijk gaat dat niet!

De Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC.

Read More
Scotch uit het Buchenbachtal?

Glenfiddich, Glenlivet, Glen Talloch en Glen Buchenbach zijn allemaal namen van whisky’s, maar slechts enkele daarvan mogen gebruik maken van het predicaat ‘Scotch Whisky’. Scotch Whisky is een zogenaamde beschermde geografische aanduiding (BGA). Hiervan mag alleen gebruik gemaakt worden als de whisky afkomstig is uit Schotland. Glen Buchenbach, een whisky afkomstig uit het Buchenbachtal in Duitsland, valt daarom buiten de boot en maakt geen gebruik van de term Scotch Whisky.

Read More
De tandenborstelstrijd van P&G en Philips

In april oordeelde de Rechtbank Rotterdam in de tandenborstel-fitty tussen Philips en P&G. In een reclamecampagne vergeleek P&G haar Oral-B elektrische tandenborstel met de DiamondClean tandenborstel van Philips. Je raadt het al: Oral-B is flitsend afgebeeld, is “de beste” en “reinigt beter”. Het model van Philips is in het zwart weergegeven en daarbij letterlijk in de schaduw gezet. Philips is niet blij en vordert staking van de campagne bij de kortgedingrechter.

Read More
De strijd om de Manchego: Spanje vs. Mexico

Veel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS).

Read More
Intolerantie versus de kracht van herhaling

Een tamelijk treurige trend: de laatste tijd heeft de Reclame Code Commissie (RCC) vrij veel klachten ontvangen over reclame waarin uiting wordt gegeven aan homoseksualiteit. De out-of-home-campagne van Suitsupply, waarin (oelala) zoenende mannen te zien waren, kon rekenen op flinke negatieve aandacht. Het regende klachten.

Read More