Bij parallelhandel gaat het om handel in originele producten. Maar omdat de producten bestemd zijn voor een andere markt (niet Europa) worden ze goedkoop ingekocht. Uiteindelijk worden deze parallel-geïmporteerde producten dan toch in Europa, tegen lagere prijzen en niet via het officiële distributiekanaal, aangeboden.
Read MoreLachgas is op dit moment een hot topic. De straat is bezaaid met patronen en ballonnen. Heel wat gemeentes hebben de partydrug al op bepaalde evenementen en locaties verboden. In Amsterdam is inmiddels een heuse “lachgaskoning”, die met zijn onderneming, Ufogas, op billboards reclame maakt voor lachgas-ballonnen. Het toenemende gebruik van lachgas is omstreden.
Read MoreEen merkhouder moet het merk binnen vijf jaar na de inschrijving normaal gaan gebruiken, anders kan de inschrijving worden doorgehaald. Voor Viridis Pharmaceutical is dit een probleem, want de klinische proeven voor haar geneesmiddel zijn nog niet afgerond. En dus kan zij haar merk VIRIDIS nog niet gebruiken.
Read MoreAlle kunstwerken van Rembrandt verzameld in één museum? Dat kan niet, dat weet toch iedereen? Toch wekte de enorme banner “ALL THE REMBRANDTS UNTIL 10 JUNE 2019” op de gevel van het Rijksmuseum bij een bezoeker de illusie dat deze utopie werkelijkheid was geworden. Wat bleek: de tentoonstelling bevat alleen de werken uit de eigen collectie van het Rijksmuseum.
Read MoreEen herkenbare muzieksample (hoe kort ook) mag je niet gebruiken zonder de toestemming van de fonogrammenproducent (de eigenaar van de opname). Zo besliste de Grote Kamer van het Hof van Justitie van de Europese Unie (15 rechters) op 29 juli 2019 in al zijn wijsheid dat. Persbericht van het HvJ hier.
Read MoreReclame-uitingen van medische hulpmiddelen bevatten vaak claims over de werking van het product. Zo ook de televisiecommercial voor A. Vogel Extra Intensief oogdruppels: “Verzacht je droge ogen. A. Vogel oogdruppels geeft langdurige bevochtiging en verlichting.” Mag die claim worden gemaakt?
Read MoreWe horen het vaak: je hebt een goed idee voor een boek/app/film/spel en je wil er voor zorgen dat niemand anders ermee aan de haal gaat. Wordt jouw idee of concept beschermd door het auteursrecht? Het korte antwoord is nee. De bescherming die het auteursrecht biedt, is alleen bestemd voor de zogenaamde uitdrukkingsvorm van het idee of concept.
Read MoreDe september-editie van ons kwartaalnieuws Reclame | IP | Food Law is uit! Benieuwd wat de specialisten van Hoogenraad & Haak de afgelopen periode opviel in de wereld van reclame, intellectuele eigendom en levensmiddelenrecht? Lees dan snel verder. Voel je vrij om ons feedback te sturen – dat vinden we leuk! Je vindt ons NIEUWS hier.
Read MoreHealth, beauty & food law is het werkterrein van Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Jacobine van Beijeren (Loyens & Loeff). Een actueel rechtsgebied, dat nauw verwant is aan de dynamische wereld van de reclame. “Het interessantst zijn de ‘borderlineproducten’.”
Read MoreAdvocaat Moïra Truijens is vanaf 1 september 2019 benoemd tot partner bij het Amsterdamse IP-nichekantoor Hoogenraad & Haak. Moïra richt zich vooral op geschillen over merken, vormgeving en techniek (octrooirecht). Zij werkt voor zowel internationale concerns als voor mkb-bedrijven. Moïra’s cliënten zijn voornamelijk actief in fashion, design en innovatie.
Read MoreEr komen nieuwe Europese regels voor het op de markt brengen van dual quality-producten: producten van hetzelfde merk en met dezelfde verpakking, maar met een verschillende kwaliteit per lidstaat. Worden de regels strenger, of loopt het wel los?
Read More“Tot wel 30% korting op alles*”, “KORTING OP HÉÉL DE SITE*, wees snel!”. Het zijn bekende kreten op websites, in mailboxen en op folders. Betekent het gebruik van de woorden “alles” en “HÉÉL” dan ook dat er daadwerkelijk korting op alles wordt gegeven of is het nog mogelijk uitzonderingen te maken?
Read MoreWáár op de verpakking moet staan dat een product de smaak heeft van het afgebeelde fruit? Even leek het erop dat smaakvermelding helemaal niet meer mogelijk zou zijn! De Reclame Code Commissie had het – onbedoeld – onhandig opgeschreven in de Optimel Vanille vla zaak, aangespannen door Foodwatch.
Read MoreHet vier jaar durende geschil tussen Louis Vuitton en My Other Bag is eindelijk beslist. My Other Bag verkoopt voor 30 dollar per stuk canvastassen met daarop (versimpelde) afbeeldingen van designertassen van verschillende luxe merken. Ook die van Louis Vuitton zijn goed vertegenwoordigd in de collectie van My Other Bag.
Read MoreEen procedure tussen Diesel en Calvin Klein laat zien hoe lastig het kan zijn om met succes een kenmerk van kleding te claimen. Diesel claimt een diagonaal stuk textiel op de coin pocket van een broek.
Read MoreNieuws uit Europa: het Europees Parlement stemde op 17 april 2019 vóór aanpassing van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Belangrijkste wijziging: veel hogere maximumboetes bij onder meer misleidende reclame.
Read MoreEr is vaak discussie over de herkenbaarheid van reclame. Zo worden informatieve brochures over brandveiligheid of het aantal inbraken in de buurt door de brievenbus gegooid en blijken die vervolgens gericht te zijn op de verkoop van rookmelders en alarmsystemen. Dit soort “informatieve reclame” is vrij gebruikelijk en uiteindelijk is vaak duidelijk welke onderneming aan u een rookmelder probeert te verkopen.
Read More