Semi ‘Klimaatneutraal’ varkensvlees in de Marley Spoon box

Hartstikke mooi dat Marley Spoon in haar maaltijdbox varkensvlees verkoopt dat voldoet aan het Climate Neutral Group-keurmerk. Op de verpakking staat het Climate Neutral Group logo en de tekst ‘contributes to global Carbon Neutrality’. Helaas is dat een verboden milieuclaim. Waarom? De consument zal denken dat het varkensvlees volledig klimaatneutraal is geproduceerd. Maar de criteria van het keurmerk zijn bij varkensvlees minder vergaand: ‘op weg naar’ klimaatneutraal zou beter passen.

Read More
Deepfakes: de juridische risico’s

Caroline van der Plas die het weerbericht verkondigt, Maarten van Rossum die danst op “I’m too sexy” en Mark Rutte die “het eerlijke verhaal” vertelt over de klimaatcrisis. Dit zijn een paar voorbeelden van deepfakes van Nederlandse bodem. Deepfakes zijn video’s en geluidsfragmenten – gemaakt met behulp van AI – waarin het lijkt of iemand écht zelf daarin figureert. Deepfakes inzetten kan aantrekkelijk zijn. Maar wat zijn nu de juridische risico’s bij het inzetten van een (voice) deepfake zonder toestemming van de betrokkene?

Read More
Een geldig positiemerk voor sneakers

Positiemerken voor sier-elementen op sneakers worden meestal geweigerd omdat ze geen onderscheidend vermogen zouden hebben. Reden: de gemiddelde consument zal zo’n positiemerk gewoon zien als een banaal decoratief element, en niet als een herkomstaanduiding. Wie zo’n positiemerk wil registreren moet in de regel bewijzen dat het merk onderscheidend vermogen heeft verkregen (inburgering). Deze 'regel' kreeg veel kritiek, want er zijn nogal wat tekens die van huis uit prima als merk kunnen dienen.

Read More
Jiskefet encyclopedie blijft stickervrij

We schreven al eerder over het geschil tussen de makers Jiskefet en de schrijver van de Jiskefet encyclopedie. De makers van Jiskefet vonden de ongeautoriseerde Jiskefet encyclopedie humorloos en omdat de merknaam in grote letters op de encyclopedie stond, zou hun reputatie geschaad worden. De rechtbank Amsterdam was het met Jiskefet eens en oordeelde dat er een sticker op het boek moest worden aangebracht en/of een inlegvel met verklaring dat het boek ongeautoriseerd is.

Read More
Tata Steel mag duurzaamheidsambitie communiceren

Dat ook bedrijven met een negatieve milieu-impact duurzaamheidsclaims mogen maken, bleek al eerder uit uitspraken van de Reclame Code Commissie (RCC) over Corendon’s vliegvakanties en Melkunie’s zuivelreclame. Dus ook een van Europa’s grootste staalproducenten mag vertellen over haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid. De advertentie van Tata Steel laat zien hoe bedrijven duurzaamheidsambities kunnen communiceren.

Read More
Korting tijdens Black Friday

24 november aanstaande is weer het zover: Black Friday. Op deze uit Amerika overgewaaide dag worden veel (en hoge) kortingen gegeven. Daarna volgen Cyber Monday en de feestdagen. De kortingen zullen ons om de oren vliegen. Een goed moment om deze regels weer even op te frissen. Hier een aantal tips waar je op moet letten bij het geven van korting. In het verleden kwam het nog wel eens voor dat vlak voor Black Friday de prijzen omhoog gingen, zodat de korting daarna groter leek.

Read More
Greenpeace heeft een ruime vrijheid van meningsuiting

Greenpeace mag met een confronterende commercial haar mening uiten over de rol die Rabobank volgens haar speelt in de natuur-, klimaat-, en stikstofcrisis. Dit besliste de Reclame Code Commissie. In de televisiecommercial zijn beelden van bosbranden, megastallen en het kappen van regenwouden te zien. De tekst en de voice-over zegt o.a.: “Rabobank, trotse sponsor van festivals & natuurverwoesting” en “Rabobank, trotse sponsor van musea & het kappen van regenwouden.”

Read More
Auteursrecht – twee hete hangijzers bij gebruik van (generatieve) artificial intelligence door reclamebureaus

Het gebruik van ChatGPT, Midjourney, Dall-E 2, Stable Diffusion en andere AI-toepassingen bij de productie van reclamecampagnes is superhandig en kan veel tijd en kosten besparen. Dergelijk gebruik is echter niet zonder juridisch risico. Niet voor niets hebben veel bureaus en internationale reclamenetwerken het gebruik van AI on hold gezet, verboden, of aan strenge regels onderworpen. Maar over welke juridische risico’s hebben we het eigenlijk? Zonder pretentie van volledigheid noem ik in deze bijdrage twee hete hangijzers op het terrein van het auteursrecht.

Read More
Louboutin-Amazon arrest geldt niet voor normale marktplaatsen

Fruugo is een normale online marktplaats: verkopers uploaden en verkopen hun eigen producten op Fruugo, terwijl Fruugo zelf geen producten verkoopt. Audi en Volkswagen vonden niet-geautoriseerde producten op de website van Fruugo en startten een inbreukprocedure. Zij beweren dat niet alleen de verkopers op het Fruugo-platform, maar ook Fruugo zelf inbreuk maakt op hun merken.

Read More
Ook de zuivelindustrie mag reclame maken over duurzaamheid

Melkunie zegt in een YouTube-video dat ze op de duurzame tour is: Melkunie plant 40.000 bomen. Dat is géén greenwashing. Waarom niet? Melkunie doet wat ze zegt en licht haar duurzaamheidsclaim goed toe. Dat zuivelproductie schadelijke effecten heeft op het milieu maakt niet dat Melkunie het woord duurzaam niet meer in de mond zou mogen nemen. 

Read More
Bij kortingsacties met uitzonderingen is 'Check de voorwaarden' onvoldoende

Een verwijzing naar de kleine lettertjes is een uitkomst, denken we vaak. Het staat toch in de voorwaarden? Dan volstaat een sterretjesverwijzing toch? Maar nee, zodra het een wezenlijke uitzondering is, bijvoorbeeld maar één kortingsartikel per keer, of vanaf een bepaald minimaal bestedingsbedrag, dan mag dit soort wezenlijke informatie niet worden weggestopt in de algemene voorwaarden. Een stoepbord van Praxis heeft dat duidelijk gemaakt. En dat geldt net zo goed voor food law.

Read More
Daphne Vrieling
De Blue Band-consument valt niet met zijn neus in de boter - communiceer eerlijk over prijsvoordelen

Op de nieuwe verpakking van Blue Band Halvarine 500 gram staat: voordeelpak + 50 g gratis. Een consument die deze verpakking kocht, merkte op dat de oude verpakking halvarine met dezelfde inhoud (ook 500 gram, maar zonder '+ 50 g gratis') voor dezelfde prijs wordt verkocht. Dit leidde tot een klacht bij de Stichting Reclame Code.

Read More
Vanaf 1 juli 2023: heffing op single-use plastic (SUP)

Plastic soep in de Middellandse Zee en bruinvissen die een stuk plastic nemen voor een lekker visje. Of dichterbij: overvolle prullenbakken in het park of een vervuilde sloot. Ter voorkoming van zwerfafval introduceert de Europese Commissie nieuwe regels met betrekking tot kunststofproducten voor eenmalig gebruik (ook wel: single-use plastic of kortweg SUP). Vanaf 1 juli 2023 betaalt de consument een ‘SUP-heffing’ voor producten met een zogenaamde single-use plastic verpakking. 

Read More