'Alcoholvrije gin' bestaat niet

De benaming 'gin' mag niet worden gebruikt voor alcoholvrije varianten, zelfs niet als er netjes 'alcoholvrij' bij staat. Zo besliste onlangs het EU Hof van Justitie.

De Spirit Drinks Verordening (2019/787) bepaalt dat ‘gin’ alleen mag worden gebruikt voor drank met minimaal 37,5% alcohol op basis van ethylalcohol uit landbouwproducten, die met jeneverbessen is gearomatiseerd. Wie een drankje maakt dat daar niet aan voldoet, mag die wettelijke naam simpelweg niet gebruiken. Ook niet als het gaat om termen als ‘like’, ‘type’, ‘style’ of, zoals in deze zaak, Virgin Gin Alkoholfrei. Het maakt ook niet uit of consumenten wel of niet worden misleid.

Alternatieve naam

Deze uitspraak laat zien dat je als producent echt een alternatief zal moeten vinden dat geen verwijzing naar ‘gin’ bevat. Er zijn natuurlijk manieren om duidelijk te maken dat het om een alcoholvrij alternatief gaat, maar de wettelijke naam ‘gin’ zelf is off-limits.

Veel producenten van alcoholvrije dranken moeten nu een nieuwe naam bedenken. Voor merkenbouwers is deze uitspraak een strenge reminder hoe ver de bescherming van productbenamingen reikt. Genuanceerd taalgebruik in marketing kan het verschil maken. Maar ook daar zullen sommige producenten de randjes willen opzoeken. Zin in een VirGin tonic?

Ebba Hoogenraad en Maarten Haak

Deze tekst is eerder als column op VMT gepubliceerd.

Advertising, FoodDaphne Vrieling