Goed nieuws: na een zeer geslaagde student-stage is Myrna Teeuw ons kantoor als juridisch medewerker komen versterken.
Read MoreAl eerder schreven we dat je als consument geen valse beoordelingen (ook wel: reviews of recensies) mag plaatsen. Nu staat het gebruik van (valse) beoordelingen door een handelaar centraal. Op dit moment staat er niet letterlijk in de wet dat handelaren geen valse beoordelingen mogen plaatsen, wel kan dit onder omstandigheden misleidend zijn.
Read MoreDe Global Advertising Lawyers Alliance (GALA) heeft een jaaroverzicht gepubliceerd met de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van reclamerecht in meer dan vijftig landen over de hele wereld - van Argentinië tot Zimbabwe.
Read MoreDe televisiecommercial van Douglas voor haar anti-rimpelcrème is misleidend. Douglas wilde de consument vertellen dat versuikering van cellen met het stijgen van de jaren een nadelig effect op de huid kan hebben. En dat haar product daarbij de oplossing zou zijn. Maar het statement ‘suiker veroorzaakt rimpels’ is misleidend.
Read MoreVoorlopig mogen zogeheten botanical producten een gezondheidsclaim maken voor bijvoorbeeld een vitaminesupplement. Dit ondanks dat EFSA de bijbehorende wetenschappelijke dossiers nog steeds niet heeft beoordeeld.
Read MorePer 1 november 2020 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Dat heeft gevolgen voor videoplatforms als YouTube, en mogelijk ook voor vloggers.
Read MoreDe Vegetarische Slager scoort de ene hit na de andere: van vegetarische kipstuckjes tot vegan petit filet a l’Americain, de Nederlander weet de vleesvervangers steeds beter te vinden. Recentelijk ontving de Reclame Code Commissie een klacht over een radiocommercial waarin BBQ koning Jord Althuizen kookt met de vegan Bofkipburger van het populaire vleesvervangermerk.
Read MoreWie na het lezen van de titel van dit artikel hoopte op een winactie vanuit Hoogenraad & Haak moet ik telleurstellen, daar gaat dit artikel niet over. De feestdagen komen eraan, dit betekent dat er veel cadeaus worden wegegeven.
Read MoreOok een YouTube-filmpje over hoe goed superfood is, en dat je beter geen tarwe kunt eten, kan reclame zijn. En dan… mag je opeens heel veel minder zeggen. Tarwe ongezond? Stoppen met tarwe en meer superfoods eten en drinken? Vergeet het maar. Dat is misleidend. En jaagt bovendien angst aan.
Read MoreMenig fabrikant is verguld als blijkt dat zijn product door de Consumentenbond is getest als Beste Koop of Beste uit de Test. Tegen betaling gebruiken ze daarna het beeldmerk van de Consumentenbond in hun reclame. Maar mag je ook trots melding maken van in het verleden gewonnen Consumentenbondtesten?
Read MoreGebruik van een dubbelganger van een beroemdheid in reclame mag als het voor het publiek duidelijk is dat het gaat om een lookalike, het publiek daarnaast niet zal denken dat de beroemdheid zelf de producten van de adverteerder ondersteunt, en er geen daadwerkelijke schade optreedt. Dat besliste het hof Amsterdam op 2 juni 2020 in de zaak tussen Max Verstappen en Picnic.
Read MoreIn mei 2020 lanceerde T-Mobile de “Break-up Weken”. De ludieke boodschap: maak het uit met je huidige telecomprovider.
Read MoreKijk nog maar even goed naar die verpakkingen met vlaggetjes en vrolijke landen-kleuren. Die gaan steeds meer verdwijnen. Waarom? Strenge etiketteringsregels eisen dat een disclaimer wordt gebruikt als het primaire ingrediënt uit een ander land komt dan door de teksten of symbolen op de verpakking wordt gesuggereerd. Het werkelijke land van oorsprong moet dan óók op de verpakking staan, in hetzelfde gezichtsveld.
Read MoreDat Italiaanse vlaggetje op de verpakking, een foto van de Eiffeltoren, de naam Goudse stroopwafels. Verpakkingen worden opgevrolijkt met herkomstvermeldingen. Zo weet de consument waar het product vandaan komt. Maar als de ingrediënten (een keertje) uit een ander land komen, is Leiden in last. Dan moet op de verpakking óók het echte land van herkomst worden vermeld.
Read MoreDat besliste het hof Amsterdam op 2 juni 2020 in de zaak tussen Max Verstappen en Picnic. Daarmee is het eerdere vonnis van de rechtbank Amsterdam van tafel. Bij Picnic kan de vlag uit: de veroordeling om een schadevergoeding van EUR 150.000 te betalen aan Max is vernietigd – Picnic hoeft helemaal niets te betalen, en krijgt en passant opnieuw een fijne flight gratis publiciteit (waaraan ik met dit stukje nog eens rücksichtslos bijdraag). Bij reclamemakers in het algemeen mag een bescheiden vlaggetje uit: de speelruimte om te verwijzen naar bekende personen in reclame is groter geworden.
Read MoreAls juridisch medewerker heeft Lisanne zich bij Hoogenraad & Haak in korte tijd onmisbaar gemaakt. Gedreven, tactisch en down to earth heeft zij al vele cliënten verder geholpen. Eind februari neemt Lisanne de volgende stap en wordt zij beëdigd als advocaat.
Read MoreEen Amsterdamse kleermakerij nam actie tegen Google. De voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam droeg Google op om tien valse recensies te verwijderen en om te laten weten wie de recensies hadden geplaatst. Binnen een paar maanden waren er via Google Maps tien valse, negatieve beoordelingen geplaatst.
Read MoreEnzo Knol zette een vlog over Boerderijchips op zijn Youtube-kanaal: Enzo rijdt naar Boerderijchips in zijn (roze) Lamborghini, helpt met aardappelen inladen, rijdt op de trekker en raakt zijn autosleutels kwijt in een berg aardappelen. Enzo volgt het productieproces van aardappel tot chips, vindt zijn autosleutels terug (althans reservesleutels), unboxt thuis een doos “Boerderijchips” en wijst nog even op www.boerderijchips.nl.
Read MoreDit is een ode aan de asterisk. Dat bekende sterretje dat je zo vaak vindt op een verpakking of in een reclame-uiting vlak boven een woord. En dan moet je op zoek naar het tweede sterretje, vaak op de achterzijde van de verpakking, of helemaal onderaan de advertentie. Daar vind je de uitleg, of de beperkende voorwaarden. Mag je een asterisk gebruiken op levensmiddelen?
Read More