ACM neemt duurzaamheidsclaims in de koffie- en cacaosector onder de loep
Een kop koffie of een stukje chocolade smaakt nét wat beter als je denkt dat het ook goed is voor mens en milieu. Maar kloppen die duurzaamheidsclaims wel? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) signaleert bij koffie- en cacaoproducten de meeste (mogelijk) misleidende claims binnen de levensmiddelensector. Daarom intensiveert de ACM haar toezicht in deze sector.
Duurzaamheidsclaims
Bedrijven die duurzaamheidsclaims gebruiken, moeten zorgen dat hun claims eerlijk, concreet en controleerbaar zijn. De Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM biedt hiervoor duidelijke handvatten.
Een voorbeeld van een te vage claim is “verantwoord geteeld”. Het klinkt sympathiek, maar zegt niets over welk duurzaamheidsvoordeel het product precies biedt. Veel beter is een specifieke claim, zoals “pesticidevrij geteeld”.
Vooral in de koffie- en cacaosector is het belangrijk om scherp te zijn bij claims over producten die op basis van de mass balance-methode worden ingekocht. Daarbij worden duurzame en niet-duurzame grondstoffen gemengd. Dat mag, maar wees er eerlijk over. Leg uit dat de aankoop van het product bijdraagt aan duurzamere productie, maar dat dit niet automatisch betekent dat het specifieke product volledig uit duurzame grondstoffen bestaat.
Let op: niet alleen koffie en cacao
Dat de focus nu ligt op koffie en cacao betekent niet dat andere sectoren buiten schot blijven. Zo kreeg de Bijenkorf recent een waarschuwing voor onduidelijke duurzaamheidscommunicatie. Op de website stonden algemene claims als “duurzame producten” en “lagere milieu-impact”, zonder duidelijke onderbouwing.
Werkwijze ACM
In veel gevallen begint de ACM met een waarschuwing. Bedrijven krijgen het verzoek hun misleidende claims aan te passen en de toezichthouder publiceert daarover een bericht op de website, vaak ook vergezeld van een persbericht. Maar let op: de ACM kan er ook voor kiezen om een boete op te leggen. Het loont dus om claims vooraf goed te checken.
Myrna Teeuw