De Voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de verpakking van “Zonnatura Teff” misleidend is. Volgens de klager wekt de verpakking de indruk dat het product volledig uit teff bestaat (een graansoort), terwijl uit de ingrediëntenlijst blijkt dat het in werkelijkheid een meergranenontbijt is, met slechts 40% teff, aangevuld met maïsgries, boekweitmeel en rijst.
Read MoreIn het merkenrecht geldt dat beschrijvende aanduidingen niet als merk mogen worden gemonopoliseerd. Zulke aanduidingen moeten beschikbaar blijven voor iedereen. Zo kan het woord “apple” geen merk voor appels zijn. Ook de poging van Gillette om “The best a man can get” als merk te registreren werd door het European Union Intellectual Property Office afgewezen.
Read MoreBelangrijk nieuws: de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd dat zij in 2025 haar focus legt op handhaving van duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector.
Read MoreMet trots feliciteren wij onze collega Myrna Teeuw, die op 26 februari 2025 officieel is beëdigd als advocaat in de rechtbank Amsterdam. Na meerdere jaren als juridisch adviseur bij Hoogenraad & Haak heeft Myrna deze mooie volgende stap in haar loopbaan gezet. De balie is een bescheiden, scherpzinnige en doortastende advocaat rijker.
Read MoreTegenwoordig kijken consumenten steeds vaker op social media voor kookinspiratie. Op TikTok en Instagram vind je binnen no time de smakelijkste maaltijden en nieuwste foodtrends, gebracht door influencers. Wellicht promoten influencers ook jouw product. Waar moet je als levensmiddelenbedrijf op letten bij het inschakelen van influencers?
Read MoreDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.
Deze focus blijkt uit het vandaag door de ACM gepubliceerde jaarplan voor 2025: “Wat doen we in 2025? Stimuleren eerlijke en duidelijke duurzaamheidsclaims bij bedrijven. Dit jaar met een specifieke focus op de levensmiddelensector.”
Read MoreZet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.
Read MoreConsumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.
Read MoreOp 1 januari a.s. zal het civiele (bewijs)procesrecht behoorlijk veranderen, met de inwerkingtreding van “de Wet vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht” (Stb. 2024. 62). Het doel is om het bewijsrecht in civiele procedures te vereenvoudigen en te moderniseren, wat hopelijk de effectiviteit en efficiëntie van de procedures ten goede komt. Door aanvulling van de waarheids- en volledigheidsplicht zal er meer de nadruk worden gelegd op de informatievergaring en bewijsverzameling voorafgaand aan de procedure.
Read MoreDe Hoge Raad heeft onlangs prejudiciële vragen (vragen over de uitleg van het recht) beantwoord over online winkelen. De antwoorden van de Hoge Raad in de twee zaken die het betreft geven meer duidelijkheid over artikel 6:230v lid 3 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel schrijft voor hoe duidelijk moet worden gemaakt dat een consument een betalingsverplichting aangaat bij een online aankoop.
Read MoreDe tekst “vermindert zwelling en verlicht pijn” mag niet bij een voedingssupplement staan. Het levensmiddelenrecht verbiedt het maken van medische claims. Hier staat een boete van €525 of €1050 op. De NVWA kiest al jaren voor een andere juridische grondslag. Op grond van de Geneesmiddelenwet legt zij boetes van maximaal twee keer €150.000 op. In een recente uitspraak fluit de rechtbank Gelderland de NVWA terug.
Read MoreKruidvat krijgt een omzetgerelateerde boete van € 795.000 wegens grove schuld bij de verkoop van ontplofbare powerbanks, zo oordeelde de rechtbank in Rotterdam. Een fors bedrag, maar weet dat deze boetes niet zomaar kunnen worden opgelegd. Dat speelt alleen bij heel ernstige omstandigheden zoals opzet of grove schuld.
Read MoreMag een kledingproducent de kleur van zijn kleding aanduiden met ‘champagne’, of is dat een inbreuk op de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) voor Champagne? De voorzieningenrechter in Den Haag vindt ‘champagne’ een gangbare kleuraanduiding. Een kledingproducent profiteert hiermee niet van de reputatie van de beschermde naam voor mousserende wijnen.
Read MoreEindelijk weer een beslissing waarin gewoon verwarringsgevaar wordt aangenomen. De Kamer van Beroep van EUIPO wijst de oppositie door het oudere Zweedse woordmerk ELON tegen de aanvraag van het EU woord/beeldmerk ELTON toe.
Read MoreDit is belangrijk voor elk bedrijf dat wel eens een korting adverteert aan consumenten. Al sinds de inwerkingtreding van het gewijzigde Besluit prijsaanduiding producten in januari 2023 was onduidelijk hoe de (toen) nieuwe regels rondom kortingscommunicatie moeten worden uitgelegd. Is voldoende als in een aankondiging van een prijsvermindering alleen de “vorige prijs” wordt vermeld (d.w.z. de laagste verkoopprijs in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering)?
Read MoreUpfield (tegenwoordig Flora Food Group) moet de verkoopnaam van haar product ROOMBETER aanpassen. Zij mag met haar plantaardige product zo fel als zij wil concurreren met roomboter. Zij mag ook op de verpakking vermelden dat haar product een 100% plantaardig alternatief is voor roomboter. Maar … Upfield mag het niet de productnaam ROOMBETER geven. Waarom niet?
Read More'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?
De Reclame Code Commissie heeft recent zeven uitspraken gedaan over de claim ‘nieuw’. Hoewel vier uitspraken gaan over non-food producten, zijn de overwegingen ook relevant voor de claim ‘nieuw’ bij levensmiddelen. Hieronder meerdere tips voor het gebruik van de claim.
Read MoreDe Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties. Foodwatch gelooft dit niet en dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie.
Read MoreGroen nieuws: de Europese Raad heeft op 17 juni 2024 zijn standpunt bepaald over het voorstel van de Europese Commissie voor een “Green Claims Directive”.
Een studie van de Europese Commissie uit 2020 toonde aan dat meer dan de helft van de milieuclaims in marketing vaag of misleidend is. Greenwashing is overal. De Commissie probeert hier paal en perk aan te stellen door middel van de voorgestelde Green Claims Directive.
Read More